MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
29.03.2022 kl 18:01
8127
Dette var egentlig som forventet. Ledelsen i MPC har vist seg særdeles dyktige inn skvise maksimalt ut av markedet. Og i et såpass hot marked er det absolutt gode penger å gjøre på korte kontrakter. Det har vi sett mange eksempler på. Jeg tror derfor vi vil se flere MPC skip som blir sluttet på korte kontrakter. Jeg har derimot ingen tro på at skipet blir solgt.
Min spådom er at CB & Co forventer eit enda strammere marked ut over våren og sommaren, av den grunn inngår ein denne korte kontrakten på ekstrem rate. Så blir det kanskje vinn-vinn både i dag og om 3-4-5 mnd’er.
jadden
29.03.2022 kl 18:56
7876
Vedr utbyttebetaling av kr 3 som var berammet til torsdag 10. februar har jeg notert følgende dager for penger på konto fra de ulike meglerhusa, dette i hht til det som ble skrevet på forumet:
Utbytte på konto 10. feb:
Nordea
DnB
Sparebank 1
SBanken
Utbytte 11. feb 1 dag forsinket:
Nordnet
Pareto
Norne
Ved henvendelse til Nordnet fikk jeg til svar at de førte utbytte på konto så snart de mottok fra depotbank. I noen tilfeller kommer dette ikke før etter 1-2 virkedager og det resulterer i forsinkelse av utbytte. De kan ikke få gjort noe med dette.
Tja, Mpcc´s depotbank er vel neppe å laste her, trolig lik behandling av samtlige meglerhus. Spørsmålet er vel heller hvem som stikker av med rentepengene..
Utbytte på konto 10. feb:
Nordea
DnB
Sparebank 1
SBanken
Utbytte 11. feb 1 dag forsinket:
Nordnet
Pareto
Norne
Ved henvendelse til Nordnet fikk jeg til svar at de førte utbytte på konto så snart de mottok fra depotbank. I noen tilfeller kommer dette ikke før etter 1-2 virkedager og det resulterer i forsinkelse av utbytte. De kan ikke få gjort noe med dette.
Tja, Mpcc´s depotbank er vel neppe å laste her, trolig lik behandling av samtlige meglerhus. Spørsmålet er vel heller hvem som stikker av med rentepengene..
velkjent
29.03.2022 kl 19:56
7611
Utviklingen i fjor viste at det ville vært fordelaktig med kortsiktige kontrakter, så det kan hende ledelsen nå har lagt om strategien og vil blande "kortene" i korte og langsiktige inntil videre.
Njord
29.03.2022 kl 21:31
7296
Knallgode nyheter med folketrygdfondet som storaksjonær. 👏🏻
Flott kursutvikling siste 2 dager på svak børs, men det er vel også vedtatt å kjøpe egne aksjer noe som jo burde bidra ytterligere. Noen som vet status på kjøp av egne aksjer?
Njord
Flott kursutvikling siste 2 dager på svak børs, men det er vel også vedtatt å kjøpe egne aksjer noe som jo burde bidra ytterligere. Noen som vet status på kjøp av egne aksjer?
Njord
Edit...linken er fra 2. mars.
Link til dagens Capital Link-webinar med fokus spesifikt på MPCC - mye god og betryggende info fra Baack om selskapet, markedet & fremtiden;
https://youtu.be/I957in9oHN0
Link til dagens Capital Link-webinar med fokus spesifikt på MPCC - mye god og betryggende info fra Baack om selskapet, markedet & fremtiden;
https://youtu.be/I957in9oHN0
Redigert 30.03.2022 kl 06:54
Du må logge inn for å svare
DividendYield
29.03.2022 kl 22:24
7070
Linken er gammel
Noen som fikk med seg sendingen i dag? Highligts?
Noen som fikk med seg sendingen i dag? Highligts?
Redigert 29.03.2022 kl 22:25
Du må logge inn for å svare
Det har du visst helt rett i🙃like greit å legge seg flat...og ta natt😅
Homer Simpson
30.03.2022 kl 07:22
6659
Vi som har Nordnet må sikkert vente noen dager. De stresser ikke så mye der har jeg inntrykk av. Iallefall var det slik ved siste utbytte☺️
Bsci
30.03.2022 kl 07:24
6669
Kbkristi skrev Da var utbytte på konto i Nordea. Kr 0,95.
Også utbytte på konto i Sparebank 1 Markets.
Potet
30.03.2022 kl 07:35
6618
Hadde utbytte fra WEST på konto i dag, alle andre fikk det i går. Utbytte fra MPCC kommer vel ikke før i morgen for oss Nordnetkunder.
drammen
30.03.2022 kl 07:43
6597
Kbkristi skrev Da var utbytte på konto i Nordea. Kr 0,95.
God morgen Kbkristi. Tidlig oppe for å telle penger ?
Utbytte er også inne på Sbanken på vanlig aksjekonto. Foreløpig ikke inne på ASK konto i Sbanken. Benyttet kurs i Sbanken er 0.9489.
Helt topp med en kvalitets-aksje der det triller inn på konto .... og dette er bare starten :-)
Utbytte er også inne på Sbanken på vanlig aksjekonto. Foreløpig ikke inne på ASK konto i Sbanken. Benyttet kurs i Sbanken er 0.9489.
Helt topp med en kvalitets-aksje der det triller inn på konto .... og dette er bare starten :-)
UNIT
30.03.2022 kl 08:03
6533
Er dette utbytte eller er som sist tilbakebetaling av innbetalt overkurs?
jadden
30.03.2022 kl 08:32
6325
E24 skriver om Mærsk som faktisk har falt på børsen i 2022. Tema er Shanghaihavnen og forsinkelser i forbondelse med nye covidutbrudd. Budskapet er at forsinkelser slår ulikt ut for de forskjellige transportsegmenter. Containerskip i kø er redusert nå i forhold til tidligere, det er ikke automatikk i at hindringer medfører rateøkninger. Jeg tror vi skal tone ned å heie på videre og mere congestions som noe positivt. Congestions gir høyere rater inn til et visst punkt, deretter kan dette snu til noe negativt også for containerfrakt.
Les artikkelen som står på E24 uten betalingsmur denne gangen.
Les artikkelen som står på E24 uten betalingsmur denne gangen.
drammen
30.03.2022 kl 08:36
6415
Og der kom utbyttet inn på ASK konto i Sbanken. Som sist gang noen timer senere på ASK enn på den "gamle" aksjehandel kontoen.
Kbkristi
30.03.2022 kl 08:40
6440
Mærsk får vel betalt pr container de frakter, mens vi får betalt hver dag skipene våre er leid ut.
I går kom det melding om AS Alexandria som gikk fra gammel rate på 14.000 til $ 77.000 pr dag.
Da de aller fleste skip er leid ut bl.a til Mærsk gjerne for 3 år, så skal vi ikke bry oss så veldig om de daglige svingningene.
I går kom det melding om AS Alexandria som gikk fra gammel rate på 14.000 til $ 77.000 pr dag.
Da de aller fleste skip er leid ut bl.a til Mærsk gjerne for 3 år, så skal vi ikke bry oss så veldig om de daglige svingningene.
fløterslasken
30.03.2022 kl 10:23
8797
PSI- Investor skrev Denne gangen er det ordinært utbytte.
Ser ikke ut som ordinært utbytte utfra denne meldingen:
Oslo, 24 February 2022
The distribution will be made from previously paid in share premium transferred
from the Company's share premium account.
Distribution amount: USD 0.11 per share
Declared currency: USD. Payment to shares registered with Euronext VPS will be
distributed in NOK.
Last day including right: 23 March 2022
Ex-date: 24 March 2022
Record date: 25 March 2022
Payment date: 30 March 2022 (on or about)
Date of board resolution: 23 February 2022
This information is published in accordance with the requirements of the
Continuing Obligations.
Oslo, 24 February 2022
The distribution will be made from previously paid in share premium transferred
from the Company's share premium account.
Distribution amount: USD 0.11 per share
Declared currency: USD. Payment to shares registered with Euronext VPS will be
distributed in NOK.
Last day including right: 23 March 2022
Ex-date: 24 March 2022
Record date: 25 March 2022
Payment date: 30 March 2022 (on or about)
Date of board resolution: 23 February 2022
This information is published in accordance with the requirements of the
Continuing Obligations.
PSI- Investor
30.03.2022 kl 11:14
8654
Jøss, da beklager jeg, det synes jeg da er dårlig kommunisert fra MPCC.
Jeg var helt sikker på at dette var ordinært utbytte. De har da ikke antydet noe annet noe sted?
Men ut fra det som står i innlegget over så må det jo være tilbakebetaling. Og det er jo absolutt greit for meg som har mesteparten av aksjene utenfor ASK
Jeg var helt sikker på at dette var ordinært utbytte. De har da ikke antydet noe annet noe sted?
Men ut fra det som står i innlegget over så må det jo være tilbakebetaling. Og det er jo absolutt greit for meg som har mesteparten av aksjene utenfor ASK
Tiltredes, kloke ord.
DividendYield
30.03.2022 kl 16:32
7850
Nei, dette tar ikke slutt med det første. Kaos lenger enn 2024 sier artikkelen.
Hva betyr dette for oss? At Helg11 og Netromk etter hvert må utvide regnearkene til 2027-28, stappfulle av langtidskontrakter!?
Hva betyr dette for oss? At Helg11 og Netromk etter hvert må utvide regnearkene til 2027-28, stappfulle av langtidskontrakter!?
Forhåpentligvis nå korrekt link til rette webinaret fra gårsdagens Capital Link/Container😎:
https://youtu.be/2QACLL63oXw
https://youtu.be/2QACLL63oXw
Alby
30.03.2022 kl 17:50
7577
Så er det straks slutt på 1 q, blir spennende å se hva neste utbytte blir på 😂😂
velkjent
30.03.2022 kl 17:58
7562
Den største spenningen med det, kan virke å være dollarkursen, men holder den seg på nåværende nivå, ligger det an til kr.1,25/aksje fra driften.
NetromK
30.03.2022 kl 20:41
7046
Får håpe på det, allereie no er det 10 skip som har minimum kontraktslengde forbi juni 2025.
Når stadig meir av 2025 vert fylt opp, og fleire kontrakter strekker seg inn i 2026 må nesten aksjekursen opp så mykje inntekt (og utbytte) som vert sikra.
Er nok endå ei stund til me ser oppfylling av -27 og -28 i særleg grad, spesielt sidan det stort sett kun er 3-års kontrakter, 3,5 år for Patria og lang for Nora og.
Emma kan komme til å få 5 år, og mogleg er det diskusjonar om ny kontrakt mot slutten av 2022 for skipet allereie.
Når stadig meir av 2025 vert fylt opp, og fleire kontrakter strekker seg inn i 2026 må nesten aksjekursen opp så mykje inntekt (og utbytte) som vert sikra.
Er nok endå ei stund til me ser oppfylling av -27 og -28 i særleg grad, spesielt sidan det stort sett kun er 3-års kontrakter, 3,5 år for Patria og lang for Nora og.
Emma kan komme til å få 5 år, og mogleg er det diskusjonar om ny kontrakt mot slutten av 2022 for skipet allereie.
Njord
31.03.2022 kl 06:53
6254
Ser ut som utbytte nå er på konto hos oss nordnet brukere.
Ikke imponert men sånn er det vel når man velger å gi business til Svensker…
Har en annen sak med de hvor, de tar gebyrer på en akje som hverken er kjøpt eller jeg kan selge gjennom de, så catch 22 der…
Njord
Ikke imponert men sånn er det vel når man velger å gi business til Svensker…
Har en annen sak med de hvor, de tar gebyrer på en akje som hverken er kjøpt eller jeg kan selge gjennom de, så catch 22 der…
Njord
Redigert 31.03.2022 kl 06:54
Du må logge inn for å svare
jadden
31.03.2022 kl 07:46
6093
Ja utbytte omsider på plass fra Nordnet. Av de som har meldt på forumet i går om mottak er det fra de sammr meglerne som sist i februar. Konklusjonen blit at det er meglerhusa som styrer når de vil slippe pengene inn på kundens konto. Når det gjelder Nordnet kan det ha betydning at de er svenske, og at det dermed går en dag ekstra fra Oslo, jeg vet ikke.
Jan Banan
31.03.2022 kl 08:13
5986
Litt småspekulativt, men innafor...?
Angående MPC Capital, nybygg Q2 2023(5stk 5500 TEU skip) og deal med ZIM.
CEO MPCC Constantin Baack sitter i styret til MPC Capital og MPC Capital sitter i styret til MPC Containerships.
Fra Capital Link (ref. FB) forteller Baack: "Det litt nye er vel at Baack antydet at det kunne bli aktuelt både med nybygg og kjøp av brukt tonnasje for MPCC, men at dette var betinget av at skipene kunne betales ned på kort tid, tror han sa 2-3 år for brukt tonnasje og 4-5 år på nybygg."
Meg:
Hmmm... nybygg nedbetalt på 4-5år... Avtalen med ZIM er allerede gjort og neimen om det ser ut som de skipene med 7 års avtaler antagelig vil være nedbetalt på ca 4-5år. Nå tviler jeg sterkt at MPCC på dette tidspunktet bestiller nybygg. Å gjøre dette via MPC Capital vil ta risk off MPCC aksjonærer og ikke gi selskapet mulig negativt støy...
https://www.ship-technology.com/.../mpc-orders-boxship.../
MPC Capital orders boxship vessels at Hanjin shipyard
Investment manager MPC Capital and its partners have ordered four 5,500TEU eco-design container vessels at South Korean shipyard Hanjin.
Avtalen som er snakket om i media er at den er verdt $270-292mill...
Det har sikkert vært en clausul innbakt om at man kan få et skip eller to ekstra...
Men hvis man tar 270/4 = 67,5mill pr. skip.... Satt på 7års avtaler til 100mill.... dvs... nedbetalt på 4-5år ergo det stemmer fint overens med hva Baack forteller CL. Og hva Baack tidligere har sagt om at de ikke kjøper skip med mindre de ser det er low risk.
Det blir $100mill pr. skip over en lengde på 7år. Det gir en rate på ca $39.600 - noe som er sterkt mtp at skipene ikke engang er bygd.
https://finance.yahoo.com/news/zim-announces-chartering-transaction-six-120000562.html
https://www.kedglobal.com/shipping-shipbuilding/newsView/ked202110050009
Angående MPC Capital, nybygg Q2 2023(5stk 5500 TEU skip) og deal med ZIM.
CEO MPCC Constantin Baack sitter i styret til MPC Capital og MPC Capital sitter i styret til MPC Containerships.
Fra Capital Link (ref. FB) forteller Baack: "Det litt nye er vel at Baack antydet at det kunne bli aktuelt både med nybygg og kjøp av brukt tonnasje for MPCC, men at dette var betinget av at skipene kunne betales ned på kort tid, tror han sa 2-3 år for brukt tonnasje og 4-5 år på nybygg."
Meg:
Hmmm... nybygg nedbetalt på 4-5år... Avtalen med ZIM er allerede gjort og neimen om det ser ut som de skipene med 7 års avtaler antagelig vil være nedbetalt på ca 4-5år. Nå tviler jeg sterkt at MPCC på dette tidspunktet bestiller nybygg. Å gjøre dette via MPC Capital vil ta risk off MPCC aksjonærer og ikke gi selskapet mulig negativt støy...
https://www.ship-technology.com/.../mpc-orders-boxship.../
MPC Capital orders boxship vessels at Hanjin shipyard
Investment manager MPC Capital and its partners have ordered four 5,500TEU eco-design container vessels at South Korean shipyard Hanjin.
Avtalen som er snakket om i media er at den er verdt $270-292mill...
Det har sikkert vært en clausul innbakt om at man kan få et skip eller to ekstra...
Men hvis man tar 270/4 = 67,5mill pr. skip.... Satt på 7års avtaler til 100mill.... dvs... nedbetalt på 4-5år ergo det stemmer fint overens med hva Baack forteller CL. Og hva Baack tidligere har sagt om at de ikke kjøper skip med mindre de ser det er low risk.
Det blir $100mill pr. skip over en lengde på 7år. Det gir en rate på ca $39.600 - noe som er sterkt mtp at skipene ikke engang er bygd.
https://finance.yahoo.com/news/zim-announces-chartering-transaction-six-120000562.html
https://www.kedglobal.com/shipping-shipbuilding/newsView/ked202110050009
Njord
31.03.2022 kl 08:36
6056
Tenker heller svensker er kjent for å være gjerrige og de ser muligheten til å skaffe seg renteinntekter for ett døgn med floating. Blir jo noen milliarder de har gjennom konto i løpet av året..🧐
Njord
Njord
Redigert 31.03.2022 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Eankee
31.03.2022 kl 09:01
5959
Børsmelding: MPC Container Ships ASA publishes company update
Oslo, 31 March 2022 - MPC Container Ships ASA ("MPCC" or the "Company", and
together with its subsidiaries, the "Group") is pleased to announce the
following company update. The update includes the following:
Charter update on existing fleet
· Over the past weeks, MPCC has concluded five additional fixtures, including
four multi-year charters at very favourable rates securing employment up to 2027
· The new fixtures add contracted charter revenues USD 220m additional
projected EBITDA backlog of USD 180m
MPCC executes on an extraordinary opportunity to expand fleet with eco-design
5,500 TEU vessels
· MPCC orders two 5,500 TEU wide beam eco-design vessels with attractive
charters to ZIM Integrated Shipping Services (NYSE: ZIM) at favourable pricing,
supporting long-term earnings visibility and distribution capacity
· The newbuildings are contracted with Korean-based shipyard HJ Shipbuilding &
Construction and delivery is expected in early 2024
· The transaction adds contracted charter revenues USD 178m and additional
projected EBITDA backlog of USD 138m
· The contract price of USD 72,2m per vessel is covered by the expected cash
flow from the initial charter of 7 years with a significantly front-loaded cash
flow at an average TC of USD ~39,000/day
· This commitment to newbuilds will have no negative impact on expected
distributions in 2022 and 2023, but will support earnings visibility and
accretive distribution potential from 2024 and onwards
· The newbuilds will offer significant trading benefits under the new
environmental regulation, and improve the environmental footprint of the MPCC
fleet
CEO Constantin Baack comments in relation to the announcement: "Adhering to
MPCC's value strategy, rational decision making and capital allocation, we are
pleased to announce the conclusion of additional multi-year charter fixtures on
our operating fleet, proving the continued strength in our segments. This is
also supported by the execution of this extraordinary newbuilding opportunity as
we have ordered two eco-design newbuilding with attractive charters attached,
which fully mitigates residual value risk over its initial charter period, and
thereafter provides for significant upside potential. This transaction increases
the distribution potential in 2024 and onwards, without any impact on the
expected distributions from our existing fleet.
This transaction demonstrates the Company's capability to identify and execute
transactions that are both accretive in terms of earnings and environmental
footprint in line with upcoming de-carbonization regulations. We will continue
to execute on our distribution policy to shareholders whilst creating value by
seizing selective growth opportunities as they arise."
For further details on the market and company update on the Company, please
refer to the attached presentation.
The above information is subject to the disclosure requirements pursuant to
section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
Further information and contact:
For further information, please contact ir@mpc-container.com.
About MPC Container Ships ASA:
MPC Container Ships ASA (ticker code "MPCC") is a leading container tonnage
provider with a focus on small to mid-size containerships. Its main activity is
to own and operate a portfolio of container ships serving intra-regional trade
lanes on fixed-rate charters. The Company is registered and has its business
office in Oslo, Norway. For more information, please see our website: www.mpc
-container.com.
Oslo, 31 March 2022 - MPC Container Ships ASA ("MPCC" or the "Company", and
together with its subsidiaries, the "Group") is pleased to announce the
following company update. The update includes the following:
Charter update on existing fleet
· Over the past weeks, MPCC has concluded five additional fixtures, including
four multi-year charters at very favourable rates securing employment up to 2027
· The new fixtures add contracted charter revenues USD 220m additional
projected EBITDA backlog of USD 180m
MPCC executes on an extraordinary opportunity to expand fleet with eco-design
5,500 TEU vessels
· MPCC orders two 5,500 TEU wide beam eco-design vessels with attractive
charters to ZIM Integrated Shipping Services (NYSE: ZIM) at favourable pricing,
supporting long-term earnings visibility and distribution capacity
· The newbuildings are contracted with Korean-based shipyard HJ Shipbuilding &
Construction and delivery is expected in early 2024
· The transaction adds contracted charter revenues USD 178m and additional
projected EBITDA backlog of USD 138m
· The contract price of USD 72,2m per vessel is covered by the expected cash
flow from the initial charter of 7 years with a significantly front-loaded cash
flow at an average TC of USD ~39,000/day
· This commitment to newbuilds will have no negative impact on expected
distributions in 2022 and 2023, but will support earnings visibility and
accretive distribution potential from 2024 and onwards
· The newbuilds will offer significant trading benefits under the new
environmental regulation, and improve the environmental footprint of the MPCC
fleet
CEO Constantin Baack comments in relation to the announcement: "Adhering to
MPCC's value strategy, rational decision making and capital allocation, we are
pleased to announce the conclusion of additional multi-year charter fixtures on
our operating fleet, proving the continued strength in our segments. This is
also supported by the execution of this extraordinary newbuilding opportunity as
we have ordered two eco-design newbuilding with attractive charters attached,
which fully mitigates residual value risk over its initial charter period, and
thereafter provides for significant upside potential. This transaction increases
the distribution potential in 2024 and onwards, without any impact on the
expected distributions from our existing fleet.
This transaction demonstrates the Company's capability to identify and execute
transactions that are both accretive in terms of earnings and environmental
footprint in line with upcoming de-carbonization regulations. We will continue
to execute on our distribution policy to shareholders whilst creating value by
seizing selective growth opportunities as they arise."
For further details on the market and company update on the Company, please
refer to the attached presentation.
The above information is subject to the disclosure requirements pursuant to
section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
Further information and contact:
For further information, please contact ir@mpc-container.com.
About MPC Container Ships ASA:
MPC Container Ships ASA (ticker code "MPCC") is a leading container tonnage
provider with a focus on small to mid-size containerships. Its main activity is
to own and operate a portfolio of container ships serving intra-regional trade
lanes on fixed-rate charters. The Company is registered and has its business
office in Oslo, Norway. For more information, please see our website: www.mpc
-container.com.
En fantastisk bra deal, igjen :)
Jan Banan, hvor mye skal du ha for krystallkulen din? Tror du kan forlange nærmest hva du vil :-)
Veldig bra ;-) ;-)
Veldig bra ;-) ;-)
Da var heile utbytte kjørt rett inn igjen. Dagens nyheter er jo av den fantastiske sorten! 🚀
Fin nyhet som igjen bekrefter selskapets gode ledelse. Burde vel snart opp til 30 tallet igjen :)
Londonmannen
31.03.2022 kl 09:11
6412
MPc sin ledelse slutter aldri med å gi oss investorer positive overraskelser.
For et fantastisk investorvennelig rederi å være investert i!
Latterlig at kursen ligger på dagens nivå.
For et fantastisk investorvennelig rederi å være investert i!
Latterlig at kursen ligger på dagens nivå.
Redigert 31.03.2022 kl 09:12
Du må logge inn for å svare
Jan Banan
31.03.2022 kl 09:13
6422
Ja, den var morsom.... MPCC tok vel 2 skip av den avtalen på orginalt 4 som jeg tipper ble utvidet til 6.
Slettet brukerskrev En fantastisk bra deal, igjen :)
Det vil ikkje gå lange tiden, så vil det komme nye oppdaterte kursmål. Solide kontrakter som når inn i 2027 og en inntjening/utbyttekapasitet uten sidestykke i årene som kommer, vil føre til økte kursmål. P/E taler for seg selv…
Redigert 31.03.2022 kl 09:20
Du må logge inn for å svare
Flatski
31.03.2022 kl 09:21
6342
Containerrederiet MPC Container Ships melder torsdag at det de siste ukene har inngått fem slutninger som gir kontraktsfestede leieinntekter på 220 millioner dollar.
Slutningene gir også en ebitda (driftsresultat før av- og nedskrivninger)-ordrereserve på 180 millioner dollar.
Selskapet melder samtidig at det har kjøpt to nye containerskip med en størrelse på 5.500 TEU hver for samlet 144 millioner dollar, tilsvarende 1,2 milliarder kroner. Skipene har ventet levering tidlig i 2024.
TEU står for «Twenty-foot equivalent unit» og forteller hvor mange 20 fots containere skipet kan frakte.
Nybyggene skal på syvårskontrakter med en gjennomsnittlig timecharter-rate på rundt 39.000 dollar per dag.
Transaksjonen gir kontraktsfestet omsetning på 178 millioner dollar og ebitda-ordrebok på 138 millioner dollar.
Kjøpsprisen er dekket av forventet kontantstrøm fra kontraktene, og vil ikke ha negativ innvirkning for forventede utbytter i 2022 og 2023.
https://aksjelive.e24.no
Slutningene gir også en ebitda (driftsresultat før av- og nedskrivninger)-ordrereserve på 180 millioner dollar.
Selskapet melder samtidig at det har kjøpt to nye containerskip med en størrelse på 5.500 TEU hver for samlet 144 millioner dollar, tilsvarende 1,2 milliarder kroner. Skipene har ventet levering tidlig i 2024.
TEU står for «Twenty-foot equivalent unit» og forteller hvor mange 20 fots containere skipet kan frakte.
Nybyggene skal på syvårskontrakter med en gjennomsnittlig timecharter-rate på rundt 39.000 dollar per dag.
Transaksjonen gir kontraktsfestet omsetning på 178 millioner dollar og ebitda-ordrebok på 138 millioner dollar.
Kjøpsprisen er dekket av forventet kontantstrøm fra kontraktene, og vil ikke ha negativ innvirkning for forventede utbytter i 2022 og 2023.
https://aksjelive.e24.no
Nottet
31.03.2022 kl 09:27
6304
"Kjøpsprisen er dekket av forventet kontantstrøm fra kontraktene, og vil ikke ha negativ innvirkning for forventede utbytter i 2022 og 2023." Helt utrolig avtale MPCC-gjengen har ordnet for oss aksjonærer.
Londonmannen
31.03.2022 kl 09:28
6342
Det er tydeligvis ikke alt som journalistene hos FA får med seg, eller er interessert i. Problemet er kanskje at MPC er alt for vellykket til at FA bruker tid på selskapet.
Tipper der er noen shortere som setter i gang "operasjon komme seg ut" nå :-)
durrrrant
31.03.2022 kl 09:36
6326
Joda,
Bestiller to nybygg – lander kjemperater
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/03/31/7844453/mpc-container-ships-bestiller-to-nybygg-lander-kjemperater
Bestiller to nybygg – lander kjemperater
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/03/31/7844453/mpc-container-ships-bestiller-to-nybygg-lander-kjemperater