MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
Vi tar med de overskriftene vi får:
https://finansavisen.no/nyheter/borsoppdatering/2022/03/31/7844848/shippingfavoritt-tredoblet-pa-ett-ar
https://finansavisen.no/nyheter/borsoppdatering/2022/03/31/7844848/shippingfavoritt-tredoblet-pa-ett-ar
Hurdalsamatør
31.03.2022 kl 17:14
7262
Hadde vært interessant om noen av de svært kunnskapsrike menneskene på forumet her har lyst til å prøve å tippe hvor kursen er om 6-12mnd.
Sjøtun
31.03.2022 kl 16:50
7280
Jeg ser at det en del investorer her inne som ønsker at flere meglerhus kommer på banen og at kursmål heves, dette av forståelige grunner. Personlig mener jeg at når kursen holdes lavest mulig så blir det billigere å akkumulere. Nå når MPC har etablert seg som en utbyttemaskin og de tjener de pengene de tjener om kursen er 30 eller 50 så får man jo flere aksjer for å reinvestere utbytte ved kurs kr 30. Dette er kanskje ikke noe smart økonomisk tenking men dette er min mening. Har vert med her inne litt over ett år og vil benytte anledningen å takke alle bidragsytere her inne for den jobben mange av dere gjør.
velkjent
31.03.2022 kl 15:13
7794
Superoptimist skrev Faglige kriterier? Kan det ha noe med penger å gjøre tror du?
Ingen ting kan utelukkes. Jeg leser nå en bok om Ukraina og der er det knapt mulig å få gjort noe som helst uten betaling under bordet eller motytelse, og disse analytikerne sitter midt i smørøyet for slikt. Finanstilsynet har jo reagert på endel tilfeller av dårlig oppfølging av regelverket hos selskap der analytikerne opererer, men så langt har det vel ikke slått til og avskiltet organisasjonene på grunn av mistenkelig dårlig veiledning. Ingen skal få meg til å tro at disse folkene er så dumme, som resultatene viser.
Struts
31.03.2022 kl 15:07
7816
Selv takk! MPC & MPCC har nok tenkt på dette siden oktober (mulig jeg er helt på bærtur, men det er uansett positivt ment) i fjor da skipene ble kontrahert. Så etter at MPCC nå tar over to av kontraktene, er det for meg nærliggende å tro at de to opsjonene (basis 4+2) snarlig blir erklært. Har ikke stukket under en stol (verken før eller nå) at jeg hadde håpet at MPCC skulle forbli et rederi i 2nd hand markedet og ikke på kontraherings-siden. Men det er lov å bli positivt overrasket; ZIM (som Maersk, MSC mfl) går neppe overende med det første, skulle bare ønske jeg gikk inn dagen etter Spike solgte seg ned på NOK 25.-! Sukk. Men all honnør til dere som har holdt ut - og ikke bare det - reinvestert!
Superoptimist
31.03.2022 kl 15:02
7877
Faglige kriterier? Kan det ha noe med penger å gjøre tror du?
Her skal det ikkje selges en aksje, såfremt 3. verdenskrig ikkje bryter ut. Det er litt av nokon år MPCC har i vente, så det ble nok ein strålande dag for oss som har satt sjøbein. ⚓️
Redigert 31.03.2022 kl 14:54
Du må logge inn for å svare
velkjent
31.03.2022 kl 14:45
7977
Ikke vet jeg hvilke faglige kriterier, som stilles til aksjeanalytikerne, men den jobben de har gjort ved introduksjon av nye "grønne" selskap, står til stryk. hvis den skulle reflektere spådommene i forhold til resultatene. Det påstås å være mangel på arbeidskraft i landet, så disse dresskledde og godt lønnede sjarlatanene burde oppsøke NAV og bli tilvist mer produktivt arbeid, om noen vil ansette dem da.
Redigert 31.03.2022 kl 14:46
Du må logge inn for å svare
Bsci
31.03.2022 kl 14:35
7986
Det er jeg helt enig i, men vi vet jo at kursmålene uansett påvirker markedet og derav positivt/negativt alt etter hvor de lander.
Vi har sett at meglerhus har referert og lagt til grunn for sin vurdering noe gjennomsnitt av perioder og mener å huske det var 2008-2018 eller noe sånt (husker ikke akkurat om det var P/E eller ...)
Uansett så er de historiske verdier/tall fullstendig verdiløse, som sammenligning for noe i dagens situasjon.
Det vises også grundig, når vi nå i dag vet lengden på kontrakter og allerede har slike til 2031.
Vi har sett at meglerhus har referert og lagt til grunn for sin vurdering noe gjennomsnitt av perioder og mener å huske det var 2008-2018 eller noe sånt (husker ikke akkurat om det var P/E eller ...)
Uansett så er de historiske verdier/tall fullstendig verdiløse, som sammenligning for noe i dagens situasjon.
Det vises også grundig, når vi nå i dag vet lengden på kontrakter og allerede har slike til 2031.
velkjent
31.03.2022 kl 14:21
7981
Jeg mener at regnearkene på denne tråden sier det investorene trenger å vite, om de har nødvendig kunnskap om finansiering/investering. Disse "forståsegpåerne" i meglerhusene har stort sett dokumentert sin uvitenhet eller agenda og er ikke å stole på.
DividendYield
31.03.2022 kl 14:16
8028
Er på tide flere meglerhus kommer på banen. Med de fremtidsutsiktene og volumet som investeres på børs hver dag. Synes vi er topp 5 på omsetningen omtrentlig hver dag. En slik tungvekter burde vært dekket av flere meglerhus. I følge FA børs er det 4 stk, som alle selvfølgelig sier kjøp. Kursmålene ligger godt over dagens kurs, noe som er nevnt på denne tråden flere ganger.
Yara som tilfeldigvis ligger på plassen bak oss i omsetning i skrivende øyeblikk er dekket av over 20 meglerhus (uten sammenligning for øvrig).
"Lillebror" Golden Ocean, med hovedkontor i skatteparadis er dekket av 7.
Yara som tilfeldigvis ligger på plassen bak oss i omsetning i skrivende øyeblikk er dekket av over 20 meglerhus (uten sammenligning for øvrig).
"Lillebror" Golden Ocean, med hovedkontor i skatteparadis er dekket av 7.
Redigert 31.03.2022 kl 14:22
Du må logge inn for å svare
Kaga
31.03.2022 kl 12:23
8596
Link direkte til PDF'en for dagens MPC oppdatering, vedlegget til børsmeldingen (siden det ser ut som en og annen ikke ser denne);
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3536510/220331-company-update.pdf
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3536510/220331-company-update.pdf
Redigert 31.03.2022 kl 12:24
Du må logge inn for å svare
Helg11
31.03.2022 kl 11:56
8719
Enig i at noten på Felicia må være feil, jeg har lagt inn 28k flatt på den i regnearket.
Ellers er ryktet på Alexandria ifht korttidskontrakt og utsatt tørrdokk korrekt, ref: (2) Scheduled commencement of dry-docking. Actual timing depends, inter alia, on yard capacity and charter commitments
Ellers er ryktet på Alexandria ifht korttidskontrakt og utsatt tørrdokk korrekt, ref: (2) Scheduled commencement of dry-docking. Actual timing depends, inter alia, on yard capacity and charter commitments
jadden
31.03.2022 kl 11:38
8820
De to nybyggene har rater med nedtrapping, to første år USD 70000 pr dag, deretter USD 45000 og til slutt USD 21500 pr dag. Det betyr heftige innbetalinger i 2024 og 2025.
Redigert 31.03.2022 kl 12:06
Du må logge inn for å svare
drammen
31.03.2022 kl 11:19
8961
Unit: Du må ta med fotnotene i oversikten fra MPCC:
Sevilla - note 4
Felicia - note 4
Patria - note 5
Carolina - note 6
Caspria - note 6
Noter:
(4) first 5 days at USD 1, next year at USD 65,000, thereafter one year at USD 40,000 and then USD 15,000 for the remaining period
(5) first year at USD 70,000, next year at USD 55,000, thereafter one year at USD 25,000 and then USD 15,500 for the remaining period
(6) the extensions imply forward rates of about USD 44,730 for a 48-50 months period for AS Caspria, about USD 44,700 for a 48-50 months period for AS Carolina and USD 28,000 for a 36-38 months period for AS Felicia
Ellers lurer jeg på om det kan være en feil at de angir note 4 for Felicia, når dette skipet er spesifikt nevnt i note 6.
Uansett nok en super oppdatering fra MPCC.
Sevilla - note 4
Felicia - note 4
Patria - note 5
Carolina - note 6
Caspria - note 6
Noter:
(4) first 5 days at USD 1, next year at USD 65,000, thereafter one year at USD 40,000 and then USD 15,000 for the remaining period
(5) first year at USD 70,000, next year at USD 55,000, thereafter one year at USD 25,000 and then USD 15,500 for the remaining period
(6) the extensions imply forward rates of about USD 44,730 for a 48-50 months period for AS Caspria, about USD 44,700 for a 48-50 months period for AS Carolina and USD 28,000 for a 36-38 months period for AS Felicia
Ellers lurer jeg på om det kan være en feil at de angir note 4 for Felicia, når dette skipet er spesifikt nevnt i note 6.
Uansett nok en super oppdatering fra MPCC.
UNIT
31.03.2022 kl 10:54
9139
Det stod i vedlegg til Mail jeg mottok. Regner med at det ligger på MPCC sin side
NetromK
31.03.2022 kl 10:52
9123
Med Star Spike i styret og tett på drift framstår no salet av 27,5 mill aksjar til NOK 25/stk ekstra forunderlig.
For ein handel for Blystad (Songa), Folketrygdefondet mfl.
For ein handel for Blystad (Songa), Folketrygdefondet mfl.
Jan Banan
31.03.2022 kl 10:50
5833
Når du nevner 4 + 2 synes jeg huske noe sånt.... uansett helt fenomenalt! Godt å høre fra deg Strutsi..
Det høres jo helt ellevilt ut, hvor har du plukket opp dette?
Edit: Så nå at oppdateringen var mer enn en pressemelding...
Edit: Så nå at oppdateringen var mer enn en pressemelding...
Redigert 31.03.2022 kl 10:46
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
31.03.2022 kl 10:28
5995
Har hatt mye annet å gjøre den siste tiden, men jaggu meg artig å åpne tråden.
Her er det bare å lene seg tilbake og nyte reisen.
Utrolig godt plukket opp av Jan Banan.
Det viser jo bare hvor ekspertisen sitter, Hermannsrud :)
Her er det bare å lene seg tilbake og nyte reisen.
Utrolig godt plukket opp av Jan Banan.
Det viser jo bare hvor ekspertisen sitter, Hermannsrud :)
PSI- Investor
31.03.2022 kl 10:24
5966
Det her var moro! Kontrakter så langt frem i tid, og de nybyggene altså helt til 2031.
Det her er jo i veldig stor grad med på å fjerne usikkerhet for veldig lang tid fremover.
Fra før var jo 2022 nærmest utsolgt, og det var ikke så mye ledig i 2023 heller. Så man kunne kanskje trygt sitte med aksjene gjennom 2023 har jeg tenkt på.
Nå virker, allerede, som om investeringen kan være trygg minsts til 2025 og antagelig enda lenger.
Hvis man ser på regnearkets første side så står det noen kursmål litt borte på høyre side.
Pentad har hele tiden hatt sitt kursmål (i alle fall i regnearket) på NAV yearend 2025. Nå er dette estimert til 97.
Så langt fremover har altså ikke jeg tenkt tidligere, men det skal jeg nå.
EDIT: I meldingen så står det at dette vil styrke utbyttekapasiteten fra 2024.
I regnearket nå, med dollarkurs 8,71, så er utbyttet for 2024 estimert til 9,69 kr aksjen (75% av EPS 12,92). Så er dette altså nå styrket. i mars 2022.
Litt av en gjeng den ledelsen vi har!
Det her er jo i veldig stor grad med på å fjerne usikkerhet for veldig lang tid fremover.
Fra før var jo 2022 nærmest utsolgt, og det var ikke så mye ledig i 2023 heller. Så man kunne kanskje trygt sitte med aksjene gjennom 2023 har jeg tenkt på.
Nå virker, allerede, som om investeringen kan være trygg minsts til 2025 og antagelig enda lenger.
Hvis man ser på regnearkets første side så står det noen kursmål litt borte på høyre side.
Pentad har hele tiden hatt sitt kursmål (i alle fall i regnearket) på NAV yearend 2025. Nå er dette estimert til 97.
Så langt fremover har altså ikke jeg tenkt tidligere, men det skal jeg nå.
EDIT: I meldingen så står det at dette vil styrke utbyttekapasiteten fra 2024.
I regnearket nå, med dollarkurs 8,71, så er utbyttet for 2024 estimert til 9,69 kr aksjen (75% av EPS 12,92). Så er dette altså nå styrket. i mars 2022.
Litt av en gjeng den ledelsen vi har!
Redigert 31.03.2022 kl 10:48
Du må logge inn for å svare
Struts
31.03.2022 kl 09:57
6216
Ja, som du skriver og linker til artikkel i januar, så har MPC Capital for en stund siden kontrahert enheter på Hanjin. Det ble faktisk allerede rapportert i oktober i fjor i Tradewinds (og senere samme måned bla av Allied i Hellas), da til en pris av $ 65 mill pr enhet for 4 + 2 opsjoner basis levering 2023-24. Vil anta at det som har skjedd er at det er to enheter som er flippet fra MPC Capital til MPC Containers (for et lite mellomlegg, og det er jo fair enough, ellers hadde de nok ikke fått det leveringstidspiunkt). Uansett gode nyheter!
UNIT
31.03.2022 kl 09:57
6190
Felicia 28000 til mai 26,Patria 70000? til juni 26,Carolina 41000 til Jan 27,Caspria 40700 til mai 27
Bsci
31.03.2022 kl 09:53
6176
Merkelig at noen velger å kvitte seg med aksjer i dette selskap.
Må være noe med grådighet og utålmodighet å gjøre og en risiko/forventning om å kunne tjene penger raskere andre steder.
Er selv rimelig trygg på å sitte langsiktig i MPCC øker verdien sakte men SIKKERT.
Blir sykt spennende å se hvilke oppjusterte kursmål som kommer opp, men kanskje vi må vente til tallene for Q1 er offentliggjort.
kr 30,- passeres nok før helgen 😊
Må være noe med grådighet og utålmodighet å gjøre og en risiko/forventning om å kunne tjene penger raskere andre steder.
Er selv rimelig trygg på å sitte langsiktig i MPCC øker verdien sakte men SIKKERT.
Blir sykt spennende å se hvilke oppjusterte kursmål som kommer opp, men kanskje vi må vente til tallene for Q1 er offentliggjort.
kr 30,- passeres nok før helgen 😊
Redigert 31.03.2022 kl 09:55
Du må logge inn for å svare
Fantastiske nyheter fra selskapet - hatten av for CB og managementet - artig å se at han faktisk hadde gjennomført nettopp det han snakket om iht asset-strategi på Capital Link i går💪👌🚢ship o’hoi!
E24 refererer også:
https://aksjelive.e24.no/article/wOjPRL
E24 refererer også:
https://aksjelive.e24.no/article/wOjPRL
Redigert 31.03.2022 kl 09:53
Du må logge inn for å svare
Med feil rater oppgitt, vel…
jadden
31.03.2022 kl 09:39
6293
Nybyggene sine kontrakter går helt til 2031, dette er en bekreftelse på supersyklusen, det stopper neppe her. Er de fire andre slutningene oppgitt med rater?
durrrrant
31.03.2022 kl 09:36
6328
Joda,
Bestiller to nybygg – lander kjemperater
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/03/31/7844453/mpc-container-ships-bestiller-to-nybygg-lander-kjemperater
Bestiller to nybygg – lander kjemperater
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/03/31/7844453/mpc-container-ships-bestiller-to-nybygg-lander-kjemperater
Tipper der er noen shortere som setter i gang "operasjon komme seg ut" nå :-)
Londonmannen
31.03.2022 kl 09:28
6344
Det er tydeligvis ikke alt som journalistene hos FA får med seg, eller er interessert i. Problemet er kanskje at MPC er alt for vellykket til at FA bruker tid på selskapet.
Nottet
31.03.2022 kl 09:27
6306
"Kjøpsprisen er dekket av forventet kontantstrøm fra kontraktene, og vil ikke ha negativ innvirkning for forventede utbytter i 2022 og 2023." Helt utrolig avtale MPCC-gjengen har ordnet for oss aksjonærer.
Flatski
31.03.2022 kl 09:21
6344
Containerrederiet MPC Container Ships melder torsdag at det de siste ukene har inngått fem slutninger som gir kontraktsfestede leieinntekter på 220 millioner dollar.
Slutningene gir også en ebitda (driftsresultat før av- og nedskrivninger)-ordrereserve på 180 millioner dollar.
Selskapet melder samtidig at det har kjøpt to nye containerskip med en størrelse på 5.500 TEU hver for samlet 144 millioner dollar, tilsvarende 1,2 milliarder kroner. Skipene har ventet levering tidlig i 2024.
TEU står for «Twenty-foot equivalent unit» og forteller hvor mange 20 fots containere skipet kan frakte.
Nybyggene skal på syvårskontrakter med en gjennomsnittlig timecharter-rate på rundt 39.000 dollar per dag.
Transaksjonen gir kontraktsfestet omsetning på 178 millioner dollar og ebitda-ordrebok på 138 millioner dollar.
Kjøpsprisen er dekket av forventet kontantstrøm fra kontraktene, og vil ikke ha negativ innvirkning for forventede utbytter i 2022 og 2023.
https://aksjelive.e24.no
Slutningene gir også en ebitda (driftsresultat før av- og nedskrivninger)-ordrereserve på 180 millioner dollar.
Selskapet melder samtidig at det har kjøpt to nye containerskip med en størrelse på 5.500 TEU hver for samlet 144 millioner dollar, tilsvarende 1,2 milliarder kroner. Skipene har ventet levering tidlig i 2024.
TEU står for «Twenty-foot equivalent unit» og forteller hvor mange 20 fots containere skipet kan frakte.
Nybyggene skal på syvårskontrakter med en gjennomsnittlig timecharter-rate på rundt 39.000 dollar per dag.
Transaksjonen gir kontraktsfestet omsetning på 178 millioner dollar og ebitda-ordrebok på 138 millioner dollar.
Kjøpsprisen er dekket av forventet kontantstrøm fra kontraktene, og vil ikke ha negativ innvirkning for forventede utbytter i 2022 og 2023.
https://aksjelive.e24.no
Slettet brukerskrev En fantastisk bra deal, igjen :)
Det vil ikkje gå lange tiden, så vil det komme nye oppdaterte kursmål. Solide kontrakter som når inn i 2027 og en inntjening/utbyttekapasitet uten sidestykke i årene som kommer, vil føre til økte kursmål. P/E taler for seg selv…
Redigert 31.03.2022 kl 09:20
Du må logge inn for å svare
Jan Banan
31.03.2022 kl 09:13
6424
Ja, den var morsom.... MPCC tok vel 2 skip av den avtalen på orginalt 4 som jeg tipper ble utvidet til 6.
Londonmannen
31.03.2022 kl 09:11
6414
MPc sin ledelse slutter aldri med å gi oss investorer positive overraskelser.
For et fantastisk investorvennelig rederi å være investert i!
Latterlig at kursen ligger på dagens nivå.
For et fantastisk investorvennelig rederi å være investert i!
Latterlig at kursen ligger på dagens nivå.
Redigert 31.03.2022 kl 09:12
Du må logge inn for å svare
Fin nyhet som igjen bekrefter selskapets gode ledelse. Burde vel snart opp til 30 tallet igjen :)
Da var heile utbytte kjørt rett inn igjen. Dagens nyheter er jo av den fantastiske sorten! 🚀
Jan Banan, hvor mye skal du ha for krystallkulen din? Tror du kan forlange nærmest hva du vil :-)
Veldig bra ;-) ;-)
Veldig bra ;-) ;-)
En fantastisk bra deal, igjen :)
Veldig bra!!
Eankee
31.03.2022 kl 09:01
5961
Børsmelding: MPC Container Ships ASA publishes company update
Oslo, 31 March 2022 - MPC Container Ships ASA ("MPCC" or the "Company", and
together with its subsidiaries, the "Group") is pleased to announce the
following company update. The update includes the following:
Charter update on existing fleet
· Over the past weeks, MPCC has concluded five additional fixtures, including
four multi-year charters at very favourable rates securing employment up to 2027
· The new fixtures add contracted charter revenues USD 220m additional
projected EBITDA backlog of USD 180m
MPCC executes on an extraordinary opportunity to expand fleet with eco-design
5,500 TEU vessels
· MPCC orders two 5,500 TEU wide beam eco-design vessels with attractive
charters to ZIM Integrated Shipping Services (NYSE: ZIM) at favourable pricing,
supporting long-term earnings visibility and distribution capacity
· The newbuildings are contracted with Korean-based shipyard HJ Shipbuilding &
Construction and delivery is expected in early 2024
· The transaction adds contracted charter revenues USD 178m and additional
projected EBITDA backlog of USD 138m
· The contract price of USD 72,2m per vessel is covered by the expected cash
flow from the initial charter of 7 years with a significantly front-loaded cash
flow at an average TC of USD ~39,000/day
· This commitment to newbuilds will have no negative impact on expected
distributions in 2022 and 2023, but will support earnings visibility and
accretive distribution potential from 2024 and onwards
· The newbuilds will offer significant trading benefits under the new
environmental regulation, and improve the environmental footprint of the MPCC
fleet
CEO Constantin Baack comments in relation to the announcement: "Adhering to
MPCC's value strategy, rational decision making and capital allocation, we are
pleased to announce the conclusion of additional multi-year charter fixtures on
our operating fleet, proving the continued strength in our segments. This is
also supported by the execution of this extraordinary newbuilding opportunity as
we have ordered two eco-design newbuilding with attractive charters attached,
which fully mitigates residual value risk over its initial charter period, and
thereafter provides for significant upside potential. This transaction increases
the distribution potential in 2024 and onwards, without any impact on the
expected distributions from our existing fleet.
This transaction demonstrates the Company's capability to identify and execute
transactions that are both accretive in terms of earnings and environmental
footprint in line with upcoming de-carbonization regulations. We will continue
to execute on our distribution policy to shareholders whilst creating value by
seizing selective growth opportunities as they arise."
For further details on the market and company update on the Company, please
refer to the attached presentation.
The above information is subject to the disclosure requirements pursuant to
section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
Further information and contact:
For further information, please contact ir@mpc-container.com.
About MPC Container Ships ASA:
MPC Container Ships ASA (ticker code "MPCC") is a leading container tonnage
provider with a focus on small to mid-size containerships. Its main activity is
to own and operate a portfolio of container ships serving intra-regional trade
lanes on fixed-rate charters. The Company is registered and has its business
office in Oslo, Norway. For more information, please see our website: www.mpc
-container.com.
Oslo, 31 March 2022 - MPC Container Ships ASA ("MPCC" or the "Company", and
together with its subsidiaries, the "Group") is pleased to announce the
following company update. The update includes the following:
Charter update on existing fleet
· Over the past weeks, MPCC has concluded five additional fixtures, including
four multi-year charters at very favourable rates securing employment up to 2027
· The new fixtures add contracted charter revenues USD 220m additional
projected EBITDA backlog of USD 180m
MPCC executes on an extraordinary opportunity to expand fleet with eco-design
5,500 TEU vessels
· MPCC orders two 5,500 TEU wide beam eco-design vessels with attractive
charters to ZIM Integrated Shipping Services (NYSE: ZIM) at favourable pricing,
supporting long-term earnings visibility and distribution capacity
· The newbuildings are contracted with Korean-based shipyard HJ Shipbuilding &
Construction and delivery is expected in early 2024
· The transaction adds contracted charter revenues USD 178m and additional
projected EBITDA backlog of USD 138m
· The contract price of USD 72,2m per vessel is covered by the expected cash
flow from the initial charter of 7 years with a significantly front-loaded cash
flow at an average TC of USD ~39,000/day
· This commitment to newbuilds will have no negative impact on expected
distributions in 2022 and 2023, but will support earnings visibility and
accretive distribution potential from 2024 and onwards
· The newbuilds will offer significant trading benefits under the new
environmental regulation, and improve the environmental footprint of the MPCC
fleet
CEO Constantin Baack comments in relation to the announcement: "Adhering to
MPCC's value strategy, rational decision making and capital allocation, we are
pleased to announce the conclusion of additional multi-year charter fixtures on
our operating fleet, proving the continued strength in our segments. This is
also supported by the execution of this extraordinary newbuilding opportunity as
we have ordered two eco-design newbuilding with attractive charters attached,
which fully mitigates residual value risk over its initial charter period, and
thereafter provides for significant upside potential. This transaction increases
the distribution potential in 2024 and onwards, without any impact on the
expected distributions from our existing fleet.
This transaction demonstrates the Company's capability to identify and execute
transactions that are both accretive in terms of earnings and environmental
footprint in line with upcoming de-carbonization regulations. We will continue
to execute on our distribution policy to shareholders whilst creating value by
seizing selective growth opportunities as they arise."
For further details on the market and company update on the Company, please
refer to the attached presentation.
The above information is subject to the disclosure requirements pursuant to
section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
Further information and contact:
For further information, please contact ir@mpc-container.com.
About MPC Container Ships ASA:
MPC Container Ships ASA (ticker code "MPCC") is a leading container tonnage
provider with a focus on small to mid-size containerships. Its main activity is
to own and operate a portfolio of container ships serving intra-regional trade
lanes on fixed-rate charters. The Company is registered and has its business
office in Oslo, Norway. For more information, please see our website: www.mpc
-container.com.
Njord
31.03.2022 kl 08:36
6058
Tenker heller svensker er kjent for å være gjerrige og de ser muligheten til å skaffe seg renteinntekter for ett døgn med floating. Blir jo noen milliarder de har gjennom konto i løpet av året..🧐
Njord
Njord
Redigert 31.03.2022 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Jan Banan
31.03.2022 kl 08:13
5988
Litt småspekulativt, men innafor...?
Angående MPC Capital, nybygg Q2 2023(5stk 5500 TEU skip) og deal med ZIM.
CEO MPCC Constantin Baack sitter i styret til MPC Capital og MPC Capital sitter i styret til MPC Containerships.
Fra Capital Link (ref. FB) forteller Baack: "Det litt nye er vel at Baack antydet at det kunne bli aktuelt både med nybygg og kjøp av brukt tonnasje for MPCC, men at dette var betinget av at skipene kunne betales ned på kort tid, tror han sa 2-3 år for brukt tonnasje og 4-5 år på nybygg."
Meg:
Hmmm... nybygg nedbetalt på 4-5år... Avtalen med ZIM er allerede gjort og neimen om det ser ut som de skipene med 7 års avtaler antagelig vil være nedbetalt på ca 4-5år. Nå tviler jeg sterkt at MPCC på dette tidspunktet bestiller nybygg. Å gjøre dette via MPC Capital vil ta risk off MPCC aksjonærer og ikke gi selskapet mulig negativt støy...
https://www.ship-technology.com/.../mpc-orders-boxship.../
MPC Capital orders boxship vessels at Hanjin shipyard
Investment manager MPC Capital and its partners have ordered four 5,500TEU eco-design container vessels at South Korean shipyard Hanjin.
Avtalen som er snakket om i media er at den er verdt $270-292mill...
Det har sikkert vært en clausul innbakt om at man kan få et skip eller to ekstra...
Men hvis man tar 270/4 = 67,5mill pr. skip.... Satt på 7års avtaler til 100mill.... dvs... nedbetalt på 4-5år ergo det stemmer fint overens med hva Baack forteller CL. Og hva Baack tidligere har sagt om at de ikke kjøper skip med mindre de ser det er low risk.
Det blir $100mill pr. skip over en lengde på 7år. Det gir en rate på ca $39.600 - noe som er sterkt mtp at skipene ikke engang er bygd.
https://finance.yahoo.com/news/zim-announces-chartering-transaction-six-120000562.html
https://www.kedglobal.com/shipping-shipbuilding/newsView/ked202110050009
Angående MPC Capital, nybygg Q2 2023(5stk 5500 TEU skip) og deal med ZIM.
CEO MPCC Constantin Baack sitter i styret til MPC Capital og MPC Capital sitter i styret til MPC Containerships.
Fra Capital Link (ref. FB) forteller Baack: "Det litt nye er vel at Baack antydet at det kunne bli aktuelt både med nybygg og kjøp av brukt tonnasje for MPCC, men at dette var betinget av at skipene kunne betales ned på kort tid, tror han sa 2-3 år for brukt tonnasje og 4-5 år på nybygg."
Meg:
Hmmm... nybygg nedbetalt på 4-5år... Avtalen med ZIM er allerede gjort og neimen om det ser ut som de skipene med 7 års avtaler antagelig vil være nedbetalt på ca 4-5år. Nå tviler jeg sterkt at MPCC på dette tidspunktet bestiller nybygg. Å gjøre dette via MPC Capital vil ta risk off MPCC aksjonærer og ikke gi selskapet mulig negativt støy...
https://www.ship-technology.com/.../mpc-orders-boxship.../
MPC Capital orders boxship vessels at Hanjin shipyard
Investment manager MPC Capital and its partners have ordered four 5,500TEU eco-design container vessels at South Korean shipyard Hanjin.
Avtalen som er snakket om i media er at den er verdt $270-292mill...
Det har sikkert vært en clausul innbakt om at man kan få et skip eller to ekstra...
Men hvis man tar 270/4 = 67,5mill pr. skip.... Satt på 7års avtaler til 100mill.... dvs... nedbetalt på 4-5år ergo det stemmer fint overens med hva Baack forteller CL. Og hva Baack tidligere har sagt om at de ikke kjøper skip med mindre de ser det er low risk.
Det blir $100mill pr. skip over en lengde på 7år. Det gir en rate på ca $39.600 - noe som er sterkt mtp at skipene ikke engang er bygd.
https://finance.yahoo.com/news/zim-announces-chartering-transaction-six-120000562.html
https://www.kedglobal.com/shipping-shipbuilding/newsView/ked202110050009
jadden
31.03.2022 kl 07:46
6095
Ja utbytte omsider på plass fra Nordnet. Av de som har meldt på forumet i går om mottak er det fra de sammr meglerne som sist i februar. Konklusjonen blit at det er meglerhusa som styrer når de vil slippe pengene inn på kundens konto. Når det gjelder Nordnet kan det ha betydning at de er svenske, og at det dermed går en dag ekstra fra Oslo, jeg vet ikke.
Njord
31.03.2022 kl 06:53
6256
Ser ut som utbytte nå er på konto hos oss nordnet brukere.
Ikke imponert men sånn er det vel når man velger å gi business til Svensker…
Har en annen sak med de hvor, de tar gebyrer på en akje som hverken er kjøpt eller jeg kan selge gjennom de, så catch 22 der…
Njord
Ikke imponert men sånn er det vel når man velger å gi business til Svensker…
Har en annen sak med de hvor, de tar gebyrer på en akje som hverken er kjøpt eller jeg kan selge gjennom de, så catch 22 der…
Njord
Redigert 31.03.2022 kl 06:54
Du må logge inn for å svare
NetromK
30.03.2022 kl 20:41
7048
Får håpe på det, allereie no er det 10 skip som har minimum kontraktslengde forbi juni 2025.
Når stadig meir av 2025 vert fylt opp, og fleire kontrakter strekker seg inn i 2026 må nesten aksjekursen opp så mykje inntekt (og utbytte) som vert sikra.
Er nok endå ei stund til me ser oppfylling av -27 og -28 i særleg grad, spesielt sidan det stort sett kun er 3-års kontrakter, 3,5 år for Patria og lang for Nora og.
Emma kan komme til å få 5 år, og mogleg er det diskusjonar om ny kontrakt mot slutten av 2022 for skipet allereie.
Når stadig meir av 2025 vert fylt opp, og fleire kontrakter strekker seg inn i 2026 må nesten aksjekursen opp så mykje inntekt (og utbytte) som vert sikra.
Er nok endå ei stund til me ser oppfylling av -27 og -28 i særleg grad, spesielt sidan det stort sett kun er 3-års kontrakter, 3,5 år for Patria og lang for Nora og.
Emma kan komme til å få 5 år, og mogleg er det diskusjonar om ny kontrakt mot slutten av 2022 for skipet allereie.
velkjent
30.03.2022 kl 17:58
7564
Den største spenningen med det, kan virke å være dollarkursen, men holder den seg på nåværende nivå, ligger det an til kr.1,25/aksje fra driften.
Alby
30.03.2022 kl 17:50
7579
Så er det straks slutt på 1 q, blir spennende å se hva neste utbytte blir på 😂😂
Forhåpentligvis nå korrekt link til rette webinaret fra gårsdagens Capital Link/Container😎:
https://youtu.be/2QACLL63oXw
https://youtu.be/2QACLL63oXw