- Alle snakker om konsolidering, men det er ikke mange som gjør noe med det. Vi har i aller høyeste grad tatt det på alvor, sier Herman Billung til Hegnar.no.Billung, tidligere konsernsjef i Golden Ocean og Songa Bulk, sitter nå i konsernledelsen i tørrlastrederiet Star Bulk Carriers som i løpet av en seksmåneders periode i fjor styrket flåten sin med 37 skip gjennom fire transaksjoner.Nå er det Athen-baserte rederiet på farten igjen.Ifølge en børsmelding tirsdag har Star Bulk inngått en avtale om å kjøpe 11 tørrlastskip fra Kelso & Company-eide Delphin Shipping for 139,5 millioner dollar, tilsvarende vel 1,2 milliarder kroner.Transaksjonen omfatter 10 Supramax-er og én Ultramax, alle bygget ved Jiangsu Hantong i Kina mellom 2012 og 2014. Det øker flåten til 120 skip på fullt levert basis.- Som jeg ser det, tror jeg de som selger ser at dette er plattformen å være på, dersom de skal få noe ut av flåten. Jeg er veldig begeistret. Vi har nå gått fra en flåte på 72 skip til 120 på et år, forteller Billung, og avslører at avtalen kom i stand etter direkte kommunikasjon mellom partene, altså uten megler.- Skal dere vokse mer?- Vi har ingen konkrete planer for øyeblikket, men vi ser på alle muligheter og utelukker ingenting, sier Billung.To hestehoder foranStar Bulk tok tidlig en beslutning om å gå for rensesystemer for eksosgass, såkalte scrubbere, i forkant av de nye miljøreguleringene til IMO som trer i kraft 1. januar 2020. I likhet med resten av flåten skal også de nye skipene utstyres med dette i løpet av året.Ved utgangen av juni ventes det at 60 skip, altså nær halvparten av flåten, vil ha fått installert scrubber. Arbeidet begynte allerede i 2018.- Vi er veldig godt fornøyd med å ha kommet så langt med scrubber-problematikken. Jeg tror vi ligger minst to hestehoder foran andre på det området, sier Billung.- Jeg tror det blir mye kaos på slutten av året, og at det derfor er viktig å være tidlig ute. Det meste blir installert i år, det er målsettingen. Så langt er alt under kontroll, sier han.Attraktiv avtaleKjøpsprisen blir gjort opp med 80 millioner dollar i kontanter, og 4.503 millioner aksjer, noe som vil gi PE-fondet Kelso en eierandel på rundt 4,6 prosent. Kontantdelen finansieres gjennom en ny syvårig kapital-lease på inntil 93,6 millioner dollar inngått med China Merchants Bank Leasing, samt en transje på 15 millioner dollar til finansiering av scrubbere.Det gir Star Bulk ytterligere likviditet på rundt 9 millioner dollar.Analysesjef Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities mener avtalen er svært innvannende for de nåværende aksjonærene. Det er analytikerkollegene i Pareto Securities og Clarksons Platou Securities enige i.Hannisdahl skriver i en oppdatering at avtalen gir en implisert prising pr. aksje på 13,2 dollar, altså nesten 80 prosent høyere enn mandagens sluttkurs.Både Pareto og Clarksons Platou øker sitt estimat for den verdijusterte egenkapitalen (NAV) til 11,2 dollar pr. aksje.«I sum ser vi det som en attraktiv deal gitt den lave kjøpsprisen, delvis oppgjør i aksjer utstedt over NAV og det faktum at tilgjengelig likviditet ikke er redusert etter transaksjonen», skriver Clarksons-analytiker Frode Mørkedal i en oppdatering.