Tror mest på store skip
John Fredriksen tror Frontline vil tjene best på de store råoljetankskipene i VLCC-klassen. Rederiet kvitter seg med fire mindre tankskip.
Norge faller enda en plass i den nyeste utgaven av VesselsValues oversikt over verdens største skipsfartsnasjoner.
Siden januar har Norge falt fra niendeplass til en tiendeplass. Nedgangen skyldes hovedsakelig verdifallet for den norske offshoreflåten, som gjelder alle typer og aldre.
Samlet verdi av den norske flåten estimeres til 43,1 milliarder dollar. De største verdiene befinner seg i tanksegmentet, med LNG, tørrlast og containerskip på plassene etter.
I april i fjor var Norge på en femteplass på oversikten, med verdier for 39 milliarder.
Ny nasjon på topp
Øverst på VesselsValues topp ti-liste over skipsfartsnasjoner er nå Kina, som har rykket opp fra en annenplass i januar.
Totalt estimeres Kina å ha shippingaktiva for 191 milliarder dollar. Det tilsvarer mer enn 1.710 milliarder kroner.
Oppgangen forklares med at Kina har den største containerskipsflåten, der rater og verdier har skutt i været. Kraftig oppgang har det også vært i tørrlastmarkedet siden starten på året, som har gitt en dobling i verdiene for den kinesiske tørrlastflåten, fra 28 til 53 milliarder dollar.
Størst på LPG
På annenplass kommer Japan, med en flåte verdt tilsammen 187 milliarder dollar. Nedrykket fra førsteplassen i januar kommer til tross for en verdiøkning på 70 milliarder dollar, der tørrlast, LPG og bilskip alle er segmenter som har trukket opp.
Japan er forøvrig nasjonen med den mest verdifulle LPG-flåten, ifølge VesselsValue.
Dessuten er den japanske bilskipsflåten nesten doblet i verdi, med en økning på 6,1 milliarder dollar til 13,4 milliarder nå i november. Årsaken er at de store japanske rederiene MOL, NYK Line og K Line har bestilt 26 nybygg i år.
Gresk hopp
Hellas kryper opp på tredjeplassen nå. Verdien av den greske flåten har siden årsskiftet gått fra 93 milliarder til 145 milliarder dollar, og grekerne er klart størst i verden med tankverdiene på 41,5 milliarder dollar. I tillegg har Hellas den mest verdifulle LNG-flåten.
Den amerikanske flåten har falt ned til fjerdeplassen, med en totalverdi på 96 milliarder dollar – der cruiseskip utgjør mer enn halvparten.
Singapore og Tyskland holder på sine plasseringer fra januar, på femte- og sjetteplass, med skipsverdier for henholdsvis 78,4 milliarder og 76,8 milliarder dollar.