+ mer
DESIGNFORSKER OG FORFATTER: Mats Linder har nå utgitt sin syvende bok. Foto: Mats Linder

Samler norsk designhistorie i ett bind

En av Norges fremste eksperter samler store deler av vårt lands designhistorie i nytt oppslagsverk. 

Vintagemøbler og skandinavisk design er i vinden som aldri før

Mats Linder, som i en årrekke har forsket på og samlet informasjon om skandinavisk design- og brukskunsthistorie, har nå kompilert deler av stoffet til oppslagsverket Norsk design og kunsthåndverk: A til Å, på nær 400 sider.

Boken er fullspekket med kunnskap om alt fra Svein Ivar Dysthe, Erik Pløen  og Terje Ekstrøm  til Grete Prytz Kittelsen, Eker Design, Vatne, Bruksbo og Nora Gulbrandsen. 

Mye arbeid under samme omslag

Oppslagene, sortert fra A til Å (naturligvis) dekker både designere, brukskunstnere, tegnekontorer og produsenter. Hver med én side historie og biografi, samt et par påfølgende sider med bilder av deres kreasjoner. Sånn sett dobler Linders bok som både «coffe table book» og oppslagsverk.

Norsk designhistorie er såpass rik at de aller fleste vil finne noe nytt og lærerikt over de mange hundre sidene i boken. Selv om du er iherdig nerd. 

Mats Linder (f. 1970)

Utdannet billedkunstner fra Kunstakademiet i Trondheim, og har de siste 20 årene forsket rundt norsk design og kunsthåndverk. Som frilanser har han skrevet flere hundre fagartikler for Samler & Antikkbørsen. 

Redaktør for sitt eget nettsted matslinder.no, der han skriver om norsk design, og fagansvarlig for kategorien norsk interiør- og møbeldesign på snl.no.

Hvem lagde den ullryen bestemor har på veggen? Hva er egentlig historien bak Hadeland Glassverk? Hvem var Fredrik Kayser (mannen bak lenestolen «Krysset», designet i 1955)? 

Alle spørsmålene kan denne boken sikkert hjelpe litt med. Eller i det minste motivere til videre research på nett og bibliotek. Og det er nok litt av hensikten bak Norsk design og kunsthåndverk: A til Å. 

Nytt og gammelt

– Hva var motivasjonen bak å skrive denne boken?

– Tanken var å gjøre dette til et litt mer tilgjengelig format enn eksempelvis artikkelserier jeg har skrevet tidligere. Som et leksikon. De siste årene har jeg prøvd å forstå hvordan norsk design og kunsthåndverk har utviklet seg, fra 90-tallet til i dag. Det viktigste for meg da har vært å få en grunnleggende forståelse for utviklingen de siste 40 årene. Jeg kjenner mange i miljøet, møter de som utøver kunsten og er på utstillinger. Det vi har i dag er noe helt annet enn det som var for 40-50-60 år siden, sier Mats Linder.

Foto: Solum Bokvennen

Han håper også at boken skal gjøre de som er opptatt av design mer interessert i kunsthåndverk, og vice versa. 

– For en del år siden hadde dette vært utenkelig. Før i tiden ville kunsthåndverkerne skilles med design-siden, sier han.

– En annen tanke bak boken er at den forhåpentligvis kan hjelpe å bygge opp rundt norsk næringsliv som satser på design. Jeg håper at den skal kunne oversettes til engelsk, fordi jeg opplever at vi trenger den type verktøy for å bygge merkevaren «norsk design». I dag er det lite helhetlig tenking rundt det. Og det merker jeg når jeg snakker med industrien. Det er mange muligheter for samarbeid med design og markedsføring. Vi må ha langsiktige perspektiver, sier en engasjert Linder. 

Designforskeren forteller også om et ønske for at barn og skoler skal få øynene opp for det samme som ham. 

– Å få boken inn på skoler er et stort ønske. Kultur, kunst og design opplever jeg som noe som faller ut av skolene nå. Med såpass mye bilder og lite tekst blir det mer tilgjengelig lesning for barn. Det er lavterskel å begynne å interessere seg for design og kunsthåndverk. Jeg har forsøkt å lage enkle tekster uten for mye fagterminologi, uten at det går utover kvaliteten på teksten som helhet, forteller han.

Premium
Design