<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norwegian får kjøpe Widerøe likevel

For en måned siden så Norwegians kjøp av Widerøe ut til å gå i vasken. Nå har Konkurransetilsynet likevel gitt grønt lys for flydealen.

Publisert 21. des. 2023
Oppdatert 21. des. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 437 ord
TOMMEL OPP: Til Norwegian og konsernsjef Geir Karlsen. Foto: Thomas Bjørnflaten

Norwegian får kjøpe Widerøe, opplyser Konkurransetilsynet torsdag, etter å ha informert de to flyselskapene om beslutningen.

– Det har vært nødvendig å gjøre en grundig vurdering av oppkjøpet. Vi har nå konkludert med at dette oppkjøpet ikke i betydelig grad vil hindre effektiv konkurranse i det norske markedet for luftfart. Derfor kan oppkjøpet nå gjennomføres, seier konkurransedirektør Tina Søreide i en pressemelding.

17. november varslet Konkurransetilsynet at det kunne komme til å stoppe oppkjøpet , grunnet bekymring for at dette ville gi en betydelig svekkelse av konkurransen i markedet. For tre uker siden gikk Norwegian hardt ut og meldte at selskapet er «sterkt uenig» med tilsynet – selskapet fastholdt at et Widerøe-kjøp snarere vil styrke konkurransen i Norge.

Se Norwegian-sjef Geir Karlsens reaksjon her:

«Etter partenes tilsvar har tilsynet gjort ytterligere analyser og vurderinger. Tilsynet har nå kommet til at det ikke er tilstrekkelig grunnlag for å stanse oppkjøpet,» heter det nå fra Konkurransetilsynet.

Tilsynet har blant annet hentet inn og gjennomgått «omfattende dokumentasjon» fra Norwegian og Widerøe samt fra andre aktører i markedet, opplyses det.

– Vi er svært fornøyde med at Konkurransetilsynet har kommet til denne beslutningen og at våre innspill er blitt lyttet til, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen nå.

Widerøe-sjef Stein Nilsen er også tilfreds:

– Vi er svært glade for at Konkurransetilsynet har valgt å ta våre innspill med i vurderingen og er selvsagt utrolig fornøyd med at de godkjenner oppkjøpet.

– Vi har stor respekt for at dette har vært en krevende sak for Konkurransetilsynet. Dokumentasjonen har vært svært omfattende, sier Nilsen.

1,13 milliarder

Norwegians kjøp av Widerøe for 1,13 milliarder kroner ble kunngjort i juli i år.

«Vi har steintro på at dette er en smart ting å gjøre. Vi har hatt en dialog med Widerøe i mange måneder og tenker vi at vi får en god deal,» sa Norwegian-sjef Geir Karlsen da. Han estimerte synergier på mellom 200 og 300 millioner kroner årlig med oppkjøpet.

Selskapet argumenterte med at en slik avtale vil gi kundene et bedre rutetilbud og flere valgmuligheter, og at den vil bidra til å sikre norske arbeidsplasser. Det ble også understreket at Widerøe vil bestå som eget flyselskap, med egen merkevare, organisasjon og med hovedkontor i Bodø.

Samlet vil selskapene ha 107 ruter i Norge – Widerøe med 85 og Norwegian med 22 – der kun fem er overlappende.

15. september ga Konkurransetilsynet imidlertid et midlertidig nei til sammenslåingen. Tilsynet pekte på flere bekymringer rundt avtalen, og særlig at det kunne være fare for at konkurransen i det norske markedet blir svekket. Norwegians respons da var at flyselskapet fortsatt trodde «sterkt på et positivt utfall» i saken.

Senere har SAS i et brev til Konkurransetilsynet advart om følgene ved en Norwegian–Widerøe–fusjon.