Kjører på der Tesla ikke når frem
Den kinesiske Tesla-konkurrenten BYD tredoblet resultatet etter salgsrekord i andre kvartal, og fikk god uttelling på børsen.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F90747365.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D91d1dccbae40a7f0d2bfab00dd51b107cb2ab8c6d52535ff75e1044780dfb38e)
BYD steg 5,5 prosent i Hongkong tirsdag etter at Kinas største elbilprodusent mandag la frem et resultat etter skatt på nesten 11 milliarder yuan (1,5 milliarder dollar) i første halvår. Dette er en drøy tredobling fra samme periode i fjor.
Inntektene i første halvår steg 73 prosent til 260,1 milliarder yuan etter at rekordhøye 700.244 biler ble solgt i andre kvartal – 98 prosent flere enn i andre kvartal i fjor.
Imponert analytiker
Til sammenligning leverte den amerikanske konkurrenten Tesla 466.140 biler globalt i kvartalet.
– Topplinjeveksten har åpenbart vært veldig sterk, men vi er enda mer imponert over marginen. BYDs bruttomargin i første halvår var 18 prosent. Det er Teslas bruttomargin, sier Barclays-analytiker Jiong Shao til CNBC.
Selskapet selv forklarer de sterke tallene med den raske veksten for «new energy vehicles.» Kina utgjør verdens største marked for elbiler.
– BYD retter seg mot massemarkedet der Tesla ikke når frem. Du vil få se Kina-produserte biler som er betydelig billigere enn Tesla-biler med lignende egenskaper – og som ser fantastiske ut, sier partner og mobilitetsekspert Vivek Vaidya i analysehuset Frost & Sullivan i et intervju med nettstedets TV-kanal.
Heftig priskrig
BYD er under press fra en priskrig med blant andre Tesla i det konkurranseintense kinesiske markedet. Sistnevnte kuttet i august prisene på Model S og Model X for å få fart på markedsandelen. Kuttene kom etter priskutt på Model Y og Model 3 tidligere den samme måneden.
Tidligere i år så vi det samme hos BYD og kinesiske konkurrenter som Nio og Xpeng, der Volkswagen i juli investerte 700 millioner dollar og tok en eierandel på 4,99 prosent.
– Prisene som kuttes for å utkonkurrere de svakere aktørene er virkelig positivt for bransjens helse. BYDs 5 prosent er en ganske sunn driftsmargin, og mange aktører i Kinas elbilmarked har til og med negativ bruttomargin, sier Barclays-analytiker Shao til CNBC.
Priskuttene kommer samtidig som kinesiske forbrukere holder igjen pengebruken grunnet en svakere enn ventet økonomisk gjeninnhenting etter at Beijing opphevet de strenge coronarestriksjonene.