<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
LOVER GODT: Helt nye BMW M240i xDrive Coupé loves å ha engasjerende kjøreegenskaper. Entusiastene kan også sette pris på en front som ikke er så voldsom på andre BMW-modeller. Foto: BMW

Denne har én ting du garantert vil digge

Markedet renner ikke akkurat over av nye morobiler med sekssylindret motor og forlokkende startpris. Heldigvis er nye BMW 2-serie Coupé her for å redde dagen.

Publisert 7. juli 2021 kl. 14.48
Oppdatert 13. juli 2021 klokken 14.32
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 527 ord
BÅDE STRØM OG BENSIN: Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge. Foto: Håkon Sæbø

– Det er ikke alle bilprodusenter forunt å kunne by på kjøreglede i alle fasonger og størrelser, men for oss i BMW er også denne delen av historien en del av fremtiden, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Selv om det tyske bilgiganten er i ferd med å rulle ut de helt nye elbilene BMW i4 og BMW iX, er det åpenbart at entusiastbilene fremdeles står høyt i kurs. Og stort artigere blir det kanskje ikke enn med nye BMW 2-serie og den foreløpige toppmodellen M240i xDrive.

– Dette er bilen for dem med bensin i blodet som vil ha en kompakt og kjøreglad kupé. Man kan godt kalle det en nisje, men vi ønsker å tilby våre kunder et bredt utvalg biler, forteller Tegneby.

Dette er bilen for dem med bensin i blodet
Marius Tegneby, BMW Norge

TILGJENGELIG: BMW M240i xDrive Coupé koster fra ca. 760.000 kroner, noe som gjør den oppnåelig for ganske mange nordmenn. Foto: BMW

Heftig ytelse og riktig antall sylindere

Motoren er, heldigvis for entusiastene, en 3,0-liters turboladet rekkesekser. Den kraftige bensinmotoren yter 374 hk og har et dreiemoment på 500 Nm fra 1.900 til 5.000 omdreininger per minutt. Gjennom en 8-trinnsautomat og bakhjulsorientert xDrive firehjulsdrift, skal kreftene plantes i asfalten med grep og glede under alle veiforhold, lover BMW. Samspillet mellom firehjulsdriftsystemet og den såkalte M-sportsdifferensialen på bakakselen er en vesentlig faktor for den kompakte kjøregleden bilen byr på, både rett frem og gjennom svingene. 0 til 100 skal gjøres unna på 4,3 sekunder, mens toppfarten nås ved 250 kilometer i timen.

TYPISK BMW: M240i xDrive Coupé ser definitivt ut som en ny BMW innvendig. Her er mye likt som på de øvrige modellene. <strong>Foto: BMW</strong> (1 / 3)
TYPISK BMW: M240i xDrive Coupé ser definitivt ut som en ny BMW innvendig. Her er mye likt som på de øvrige modellene. Foto: BMW

Nedtonet design

Mens helelektriske BMW i4, BMW iX, M3- og M4-modellene har digre snuter og kraftfulle nesebor, er nye BMW 2-serie Coupé en anelse nedtonet. Her presenteres en ferskt design, men med typiske BMW-former og en grill som ikke er like provoserende. Nye BMW 2-serie Coupé er lengre, bredere og lavere enn bilen den erstatter, men det er ikke snakk om store forskjeller. Sporvidden foran og bak er imidlertid økt med henholdsvis 54 millimeter og 31 millimeter, som gir bilen et mer aggressivt look. 

Mye å glede seg til

Norske forhandlere har åpnet for bestilling av BMW M240i xDrive, og den vil få en startpris på rundt kr 760.000 kroner. De første bilene vil dukke opp i begynnelsen av 2022, men det er etter alt å dømme en enda heftigere versjon på vei. Nye BMW M2 ryktes å være rundt hjørnet, og da kan de som vil ha enda mer kjøreglede og fart se frem til en riktig kraftfull bil. Nye M2 er ventet å få S58-motoren fra nye M3 og M4, riktignok med noe lavere motoreffekt.