<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Det er vel denne alle rikingene skal ha nå

Kliss nye Mercedes-Benz EQS 580 4-Matic er kanskje den beste luksuselbilen på markedet, men ikke alt er jubel og glede.

Publisert 5. okt. 2021
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 526 ord

Mercedes-Benz nye elektriske flaggskip, EQS, ruller snart ut på norske veier. Inntil 780 kilometer i rekkevidde, firehjulstrekk og sportsbilytelser bør friste mange elbilgale nordmenn. Sleng på 610 liters bagasjerom, 750 kilo på hengerfestet pluss takboks, så har du også en allrounder for både single, par og familier

Finansavisens Motor-journalist Håkon Sæbø og bilekspert Marius Mørch Larsen, som også lager podkasten «Mil etter mil – en podcast om bil» , har nylig vært ute og kjørt den foreløpige topputgaven, EQS 580 4-Matic

Testeksemplaret til 1,4 millioner kroner imponerer bilekspertene. 

– Da er vi ferdige med Taycan. Det er vel denne alle rikingene skal ha nå, sier Mørch Larsen. 

– Det er også en av de bilene der motoren ikke betyr noe. Det er stempelet bak som skal vise hvor rik du er, legger han til. 

I kjent Mercedes-Benz-stil er komfort og design spesielt viktig. 

– Den er kjempelekker innvendig, mener Mørch Larsen. 

– Det er selvfølgelig luftfjæring også, og den er utrolig stille, påpeker Sæbø.

GLIS: Mercedes-Benz EQS 580 4-Matic tar seg godt ut på svingete veier i Alpene. Foto: Ragnvald Johansen

Ikke bare jubel og glede

Det er likevel ikke alt som er utelukkende positivt. Mercedes har blant annet installert en gigantisk skjerm i nykommeren.

– Hvis du ikke er glad i skjerm, så faller kanskje ikke denne i smak, sier Sæbø. 

I tillegg trekker han frem bremsen, som ikke er helt god.

– Den kjennes i beste fall litt rar ut, spesielt hvis du skal kjøre aktivt. Da føler du virkelig at bilen er tung.

Blir EQS 580 4-Matic for tam kan du alltids åpne lommeboken for en Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+. Her har AMG-avdelingen montert basskasser og trimmet elmotorene så de yter 560 kW med et tilhørende dreiemoment på 1.020 Nm. 

RAKKER: AMG-avdelingen har piffet opp elmotorene i EQS og laget Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+. Foto: Mercedes-AMG

Billigutgaven

Ser man litt frem og ønsker et rimeligere alternativ kommer også EQE, en krympet versjon av EQS, som fortsatt beholder mange av elementene i storebroren. Inntil 660 kilometer rekkevidde, 430 liter i bagasjerommet og bakhjulsdrift kan EQE 350 skilte med. 

I Finansavisens bilpodcast, Mil etter mil – en podcast om bil, ble det nylig avslørt at EQE antas å koste rundt 600.000 kroner i Norge. Det amerikanske nettstedet Car and Driver estimerer på sin side en startpris i USA på 65.000 dollar, som tilsvarer om lag 557.000 kroner. Om en gjennomsnittlig avgift på nybilkjøp i USA trekkes ut, reduseres beløpet med ca. 4,87 prosent til omtrent 530.000 kroner.

En EQE-utgave med to motorer også er på vei. I tillegg loves det en høyytelsesversjon med rundt 680 hestekrefter. 

LILLEBROR: Mercedes EQE blir hakket mindre enn EQS, men beholder mange av elementene fra storerbroren. Foto: Mercedes-Benz

Luksusutgaven

Blir EQE for billig og EQS for puslete kan du smøre deg med tålmodighet og krysse fingrene for at konseptet Mercedes-Maybach EQS SUV blir satt ut i live

Her snakker vi ultimat luksus signert luksusmerket Maybach, innpakket i SUV-format, med muligheten for Executive Seats bak, samt en egen luksuspakke for sjåføren kalt «Chaffeur Package».

Mercedes-Maybach peker på kjernemarkedene som Kina, Russland, Sør-Korea, USA og Tyskland, i den rekkefølgen, men SUVen er fortsatt på konseptstadiet. 

KONSEPT: Mercedes-Maybach EQS SUV er fortsatt på konseptstadiet. Foto: Daimler