<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kjepper i hjulene for Apple-elbil

Apple skal ta opp kampen med Tesla, Ford, Audi, BMW og de andre gigantene i elbilkappløpet, men møter på problemer.

Publisert 9. des. 2021
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 312 ord
Article lead
lead
PLANER: Apple har store elbilplaner. Hvordan elbilen vil se ut er det ingen som vet. Skjermbilde: YouTube
PLANER: Apple har store elbilplaner. Hvordan elbilen vil se ut er det ingen som vet. Skjermbilde: YouTube

Apples selvkjørende bilprosjekt har mistet tre nøkkelpersoner de siste ukene, ifølge Bloomberg.

Eric Rogers, Apples sjefingeniør for radarsystemene på prosjektet, har dratt til Joby Aviation som jobber med flygende taxier. Alex Clarabut, ingeniør for batteriene, har blitt med Archer Aviation som også jobber med taxier i luften.

Stephen Spiteri, ingeniør for hardware, har også dratt til Archer. 

Selvkjørende biler kan gi Apple nok en enorm inntektskilde og kan bli selskapets next big thing – det neste store – som har blitt et motto etter Steve Jobs brukte det på sine lanseringer.

Analytikere og eksperter har stor tiltro til epleselskapets elbilsatsing. 

– Vi ser på prospektet til Apple Car som den klareste veien for å doble Apples inntekter og markedsverdi, har Morgan Stanley-analytiker Katy Huberty sagt.

– En suksessfull elbillansering fra Apple vil skape en ny konkurrent i elbilmarkedet med enorme finansielle muskler, skriver analytiker Arndt Ellinghorst i Bernstein.

Ikke de første

Flere nøkkelpersoner har forlatt skuten i år, deriblant sjef for prosjektet Doug Field. Michael Schwekutsch ledet hardware-teamet og forlot også Apple til fordel for Archer. 

Andre har dratt til rival Rivian, som steg hele 60 prosent like etter børsnoteringen, før den nå har falt 30 prosent siden toppen i midten av november.

Apple har imidlertid også hentet skarpe hoder ettersom andre har gått ut. 

Urlich Kranz ledet det selvkjørende selskapet Canoo og elbilavdelingen i BMW og ble hentet i år. CJ Moore, tidligere Tesla-topp, har også skiftet beitemarker til epleselskapet.

Det som skiller Apples elbil fra andre på markedet er at den vil bruke radarteknologi for å organisere seg, i motsetning til kameraer som Tesla og andre bruker.

Ryktene om elbilen har svirret i lang tid, men fikk ekstra fotfeste i januar da Apple formodentlig skulle være i samtaler med Hyundai om et samarbeid.