<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

2022 ble mye svakere enn ventet

Volvo Cars skulle fortsette salgsveksten fra året før, men endte med tosifret salgsnedgang i fjor.

Publisert 5. jan. 2023 kl. 11.06
Oppdatert 5. jan. 2023 klokken 11.17
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 461 ord
SOLGTE BEST: XC60 var Volvos mest populære bil i 2022, med nesten 200.000 salg. XC40 og XC90 fulgte på plassene etter. Foto: Andreas Scheel

2022 ble et år preget av trøbbel i forsyningskjeder, komponentmangel, begrenset produksjon og nye coronanedstengninger for svenske Volvo Cars.

Målet for året var å fortsette salgsveksten fra året før – i 2021 ble det økt med 5,6 prosent til 698.693, til tross for stadige utfordringer på forsyningssiden – men fasiten som nå foreligger, viser at salget i 2022 falt med 83.572 biler, eller 12,0 prosent.

Totalt solgte Volvo Cars 615.121 biler. De helt og delvis elektriske Recharge-modellene utgjorde 205.352 av disse, og den helelektriske andelen av totalsalget ble på 10,9 prosent, mot 3,7 prosent året før.

Selv om 2022-målet ikke ble nådd, har selskapet holdt på sine mer langsiktige ambisjoner gjennom året. Midtveis i inneværende tiår skal Volvo Cars ha et årlig salg på 1,2 millioner biler, der de helt elektriske modellene skal utgjøre halvparten. Og innen 2030 skal elbilene utgjøre 100 prosent av salget.

Flere nedjusteringer

Forventningen for 2022 var altså videre vekst, men året startet elendig. Januarsalget stupte 20 prosent, før fallet avtok til 17 prosent i februar. Deretter ble det fem måneder til med fall på mellom 21 og 28 prosent for Volvo Cars – til tross for det selskapet omtalte som sterk etterspørsel.

Allerede i mars måtte selskapet justere på 2022-utsiktene. Årsaken var bilbransjens mangel på halvledere, og selskapets nye vurdering var at salgsvolumene ville ha marginal vekst.

Midtveis i 2022 meldte selskapet om markant bedring på produksjonssiden, men det hadde bare solgt 291.301 biler, 23,5 prosent færre enn på samme tid året før. Ved fremleggelsen av regnskapet for andre kvartal varslet Volvo Cars at årets leveranser ville bli på nivå med eller noe lavere enn 2021.

Etter to måneder med etterlengtet salgsvekst måtte Volvo Cars i høst likevel legge vekk planene om salgsvekst helt, og forventningen var da noe lavere salgsvolumer enn i 2021. Med tre måneder igjen lå selskapet 19 prosent under nivåene fra 2021.

Klart best i desember

Oktober ble imidlertid bedre , og november ble oppsummert med tosifret salgsvekst, men 2022-totalen lå likevel 14,5 prosent bak 2021 med én måned igjen.

Det ble for mye for desember, selv om den svenske bilprodusenten kunne notere 12,8 prosents salgsvekst, til 72.663 biler – det soleklart høyeste månedlige antallet gjennom året.

De nest beste månedene var mars og november, med rundt 59.000 salg. Den svakeste måneden var februar, med drøyt 42.000 salg.

Volvo Cars' Recharge-modeller utgjorde 43,8 prosent av salget i desember. Og de helt elektriske versjonene utgjorde 20,1 prosent.

Faller i Stockholm

Det er drøyt ett år siden selskapet ble børsnotert i Stockholm. I emisjonen i forbindelse med noteringen 29. oktober 2021 ble tegningskursen satt til 53 svenske kroner.

Første handelsdag spratt aksjen opp til over 65 kroner.

Nå handles aksjen til under 48 svenske kroner – ned nær 5 prosent i dag. De seneste 12 månedene er aksjen ned mer enn 40 prosent.