<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Varsler kraftig vekst etter lansering av ny elbil

BMW trår noe mer forsiktig frem enn konkurrentene med sine elektrifiseringsambisjoner – men årets overskudd skal økes kraftig.

Publisert 17. mars 2021
Oppdatert 17. mars 2021
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 387 ord
SLÅR KRAFTIG TILBAKE: BMW og toppsjef Oliver Zipse vil slå tilbake med sterk resultatvekst i år, etter fjorårets nedgang. Her fra en lansering i 2019. Foto: Bloomberg

Tyske BMW venter at minst halvparten av salget vil være nullutslippsbiler innen 2030. Det er et mer konservativt anslag enn hva konkurrenter har kommet med, melder Reuters.

På kortere sikt venter BMW at overskuddet før skatt vil vokse «betydelig» i år, med sterke bidrag fra alle gruppens bilmerker, inkludert MINI og Rolls-Royce. I fjor endte resultatet før skatt på 5,22 milliarder euro, ned drøyt 26 prosent fra året før, viser gruppens årsregnskap.

Bernstein-analytiker Arndt Ellinghorst mener ifølge nyhetsbyrået at BMW har gått «veldig selvsikkert» inn i det nye året, og synes BMW tar langt færre sjanser enn Volkswagen.

Driftsmarginen ventes å øke til 6–8 prosent i år, fra fjorårets 2,7 prosent. Ifølge Bloomberg har analytikere ventet en oppgang til 5,7 prosent.

AVDUKET: BMW i4. Foto: BMW

BMW-aksjen stiger rundt 4 prosent i Frankfurt onsdag. Det gir en kursoppgang på rett over 100 prosent de seneste 12 månedene.

– Sterkt moment

På veien mot 2030-målet vil BMW øke elbilsalget med i snitt 50 prosent pr. år frem mot 2025. Dette innebærer at bilgiganten i denne perioden vil passere 2 millioner solgte elbiler.

Innen 2023 vil BMW ha helelektriske alternativer i rundt 90 prosent av gruppens markedskategorier. Selskapet vil også lansere BMW i4 tre måneder tidligere enn planlagt.

– Vi har startet det nye året med sterkt moment og sikter mot å returnere til førkrisenivåer så raskt som mulig – og gå enda lenger, sier BMW-sjef Oliver Zipse, ifølge Reuters.

Elektriske ambisjoner

Nylig ble det kjent at BMW-eide MINI sikter mot å bli et helelektrisk bilmerke, med minst 50 prosent av bilparken på kun elektrisk drift innen 2030.

Volvo har varslet at de vil være 100 prosent elektriske innen 2030. Volkswagen har varslet enorme investeringer i fabrikker og infrastruktur, og at 70 prosent av salget av bilmerket Volkswagen i Europa vil være helelektrisk innen 2030.

Jaguar Land Rover har pekt ut 2039 som tiden for å bli 100 prosent elektrisk.

Amerikanske Fords ambisjoner er at alle biler som selges i Europa er fullt ut elektriske innen 2030. Også General Motors har satt en sluttdato for sine fossilbiler