<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tysk premium skal bli helt elektrisk, men det er en hake

Bilkonsernet Daimler og Mercedes-Benz skal bli helt elektriske innen utgangen av tiåret, men det er en hake.

    Publisert 23. juli 2021 kl. 10.55
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 575 ord
    ELEKTRISK: Ola Källenius, adm. direktør i Daimler, henger seg på den elektriske bølgen som feier gjennom bilprodusentene. Foto: Bloomberg

    Det tyske bilkonsernet Daimler, som produserer Mercedes-Benz, planlegger å investere mer enn 40 milliarder euro, cirka 418 milliarder kroner, i ny elbil-teknologi innen 2030, ifølge en melding fra selskapet

    Torsdag skisserte Daimler strategien for en elektrisk fremtid, og det vil blant annet bygge åtte anlegg for batteriproduksjon, med en kapasitet på mer enn 200 gigawatt (GW), for å kunne gire opp elbilsatsningen. Det skal også lanseres tre nye produksjonsplattformer for elektriske biler i 2025, og fra samme år skal alle nye plattformer kun produsere elbiler. 

    «Vi ønsker virkelig å satse og være dominerende innen utgangen av tiåret», sa adm. direktør i Daimler, Ola Källenius, i en presentasjon på torsdag. Han la til at utgiftene til tradisjonelle forbrenningsmotorer ville være lik null i 2025. 

    Daimler påpeker i meldingen at «Mercedes-Benz vil være helt elektriske innen utgangen av tiåret der markedene tillater det». 

    Det tas dermed et stort forbehold i løftet om å bli helt elektriske. 

    Daimler

     
    • Tysk bilkonsern med base i Stuttgart. 
    • Verdens 13ende største bilprodusent.
    • Ola Källenius er adm. direktør.
    • Produserte 2,84 millioner biler i fjor.
    • Omsetning på 154,3 milliarder euro i 2020. 
    • Produserer biler, lastebiler og busser under merkenavnene Mercedes-Benz, Maybach, Smart, samt flere mindre merker. 
    • Har store aksjeposter i luftfartsgruppen EADS, McLaren Group, Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation og Chrysler Holding.

    Flytte fokus

    Daimler er langt ifra den første produsenten til å erklære overgang til en helelektrisk hverdag. Volvo har allerede forpliktet seg til å være helt elektriske innen 2030 , mens amerikanske General Motors skal kutte ut produksjonen av forbrenningsmotorer i 2035

    Den tyske konkurrenten BMW har også lovet 25 elektriske modeller på veien i 2023 , og i slutten av juni bekreftet Audi ryktene om at det skal slutte å utvikle forbrenningsmotorer i 2026. 

    Det som ofte er utfordrende i elektrifiserings-debatten er definisjoner. Enkelte bilprodusenter har satt en sluttdato for utviklingen av forbrenningsmotorer, men vil fortsette å produsere i flere år, mens andre sier helt stopp for produksjonen av biler med tradisjonelle motorer på et gitt tidspunkt. Det har Källenius bitt seg merke i. 

    «Vi må flytte debatten fra når du bygger den siste forbrenningsmotoren, fordi den ikke er relevant. Spørsmålet er hvor raskt du kan skalere opp til å være nær 100 prosent elektrisk, og det er det vi fokuserer på», påpeker Daimler-sjefen. 

    For Daimler og Mercedes-Benz betyr det helt konkret at investeringene i forbrenningsmotorer og plug-inn-teknologi skal ned med 80 prosent fra 2019-2026. Det vil ha en direkte negativ innvirkning på arbeidsplassene, siden elektriske motorer har færre komponenter og dermed krever en redusert arbeidsstyrke, ifølge styremedlem og personalsjef, Sabine Kohleisen. 

    Salgsprognose, oppkjøp og partnere

    I 2025 regner Daimler med at salget av elektriske og hybride biler vil utgjøre 50 prosent av totalen, der mesteparten vil være rene elbiler. Det er tidligere enn den forrige prognosen ved at det først ville skje fem år senere, i 2030. 

    Daimler har også anskaffet det britiske selskapet YASA, som er en britisk produsent av elektriske motorer og el-teknologi. Det skal bidra til å fremskynde utviklingen av el-motorer med høy ytelse. 

    Bilprodusenten vil også om kort tid kunngjøre nye europeiske partnere for utviklingen av anlegg for batteriproduksjon i Europa, der det i første omgang er planlagt fire nye anlegg i Europa og ett i USA. 

    Det skal også bygge et gjenvinningsanlegg for batterier i Kuppenheim i Tyskland, som skal ha oppstart i 2023.