<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Reklamedobling for podcast og influencere

Influencere og podcast vokser klart mest i reklamemarkedet, som er svært nære å returnere til nivåene før coronakrisen.

Publisert 15. sep. 2021
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 403 ord
TRESIFRET PROSENTVEKST: Reklameomsetningen via influencere har hittil i 2021 økt med nær 130 prosent. Illustrasjonsfoto: Dreamstime

Reklameomsetningen via mediebyråene nærmer seg nivåene før coronapandemien, viser nye tall fra Mediebyråforeningen.

ØYNER 2019-NIVÅER: Mediebyråforeningen og daglig leder Merete Mandt Larsen. Foto: Mediebyråforeningen

Fra januar til og med august er det blitt investert 6,07 milliarder kroner. Det er vesentlig opp fra samme tid i fjor, da totalen var oppe i 5,11 milliarder – og like under nivået på samme tid i 2019, før corona, da det var investert 6,09 milliarder kroner pr. august.

Med august tilbakelagt ligger den samlede veksten hittil i år på 18,8 prosent, det samme som i juli, og noe opp fra veksten på 17,3 prosent som ble meldt etter juni.

I august isolert var medieomsetningen opp 18,5 prosent fra samme måned i fjor.

Digitale medier størst

Ifølge Mediebyråforeningen er digitale medier nå den største reklamebæreren i deres mediebarometer.

Digitale medier står for 43,6 prosent av all reklameomsetning hittil i år – tilsvarende mer enn 2,6 milliarder kroner, som igjen er en økning på 30,1 prosent fra i fjor.

Blant digitale medier er det underkategorien sosiale medier som leder an med en omsetning på nær 690 millioner kroner så langt i år – en vekst på hele 51,9 prosent fra 2020.

Aller størst reklamevekst innen digitale medier er det imidlertid blant influencere. Her har omsetningen føket opp hele 129,5 prosent fra i fjor, til nær 15,8 millioner kroner.

Podcast-dobling

Mer enn dobling er det også innen podcastreklame. Her har omsetningen steget 122,7 prosent til 18,8 millioner kroner så langt i 2021.

Inkludert tradisjonell radio er det totalt omsatt lydreklame for 282,9 millioner kroner, 34,5 prosent mer enn på samme tid i fjor.

TV er imidlertid den nest største kategorien etter digitale medier, med sin markedsandel på 35,5 prosent.

Samlet TV-omsetning hittil i år er på drøyt 2,1 milliarder kroner, en vekst på 17,2 prosent fra januar–august i fjor.

Oppgang igjen hos pressen

Utendørs- og plakatreklame har økt med 12,4 prosent til 255,0 millioner, dagspressen har hatt en reklamevekst på 2,5 prosent til 240,3 millioner, mens ukepressens oppgang er på 0,4 prosent til 29,1 millioner kroner.

Både dags- og ukepressen stiger igjen, etter det Mediebyråforeningen omtaler som «stort sett negativ utvikling i lang tid».

Kino går imidlertid kraftig tilbake. Her har reklameomsetningen stupt 43,4 prosent til 22,9 millioner kroner.

Fagpresse merker også nedgang, med et fall på nær 12 prosent hittil i år, til 13,2 millioner kroner. Kategoriene DM og Andre medier er ned henholdsvis 7,0 og 57,3 prosent, til 408,8 og 18,3 millioner.