<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Store endringer for Airbus og Boeing

Ved anleggene flygigantene tidligere produserte sine største fly, har markedsendringene tvunget frem endringer og ombygging.

Publisert 31. jan. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 281 ord
AIRBUS OG BOEING: Skal endre på sine største produksjonsfasiliteter. Her en A350 ved fabrikken i Blagnac ved Toulouse. FOTO:NTB

I dag forlater historiens siste produserte Boeing 747 fabrikkanlegget til Boeing ved Everett-anlegget nord for Seattle i USA.

Fabrikkanlegget huser det som ifølge Reuters er regnet som verdens største bygning målt i volum.

Nå legger Boeing om til produksjon av mindre flymodeller ved anlegget, da produksjonen av brede flykropper skal kuttes drastisk. 

I desember varslet den amerikanske flyprodusenten at de kutter i produksjonen for sine 787 Dreamlinere og tidligere denne måneden at det blir store forsinkelser i leveransene av 777X.

Boeing har etter nedgangen i etterspørsel og produksjonskutt for 787, flyttet produksjonen til South Carolina.

Nå skal Boeing 737, som er en langt mindre flytype enn 787,  produseres ved Everett-anlegget, skriver Seattle Times.

Tom hall i Toulouse

I Europa skal Airbus gjøre endringer ved sine produksjonsfasiliteter for A380 i Jean-Luc Lagardere-hallen i Toulouse. Den står nå delvis tom og Airbus er ifølge Reuters i ferd med å montere opp en produksjonslinje for det langt mindre A321neo. 

Jean-Luc Lagardere-hallen er verdens nest største bygning målt i volum.

Boeing har som målsetting å øke den månedlige produksjonen av 737 MAX fra 30 til 50. Airbus skal i følge Reuters øke den månedlige produksjonen av A320neo fra 45 til opp mot 75.

Analytiker og viseadm. direktør for konsulentselskapet AVITAS, Adam Pilarski, sier at Boeing ikke ønsker å havne i en situasjon der Airbus øker til 70 og de står fast på 50. Han mener Boeing kommer til å tette gapet.

– De ønsker å ha muligheten til å matche det Airbus gjør og signaliserer til markedet at de ikke vil trekke seg, sier han til Reuters.

Hverken Boeing eller Airbus ville kommentere utsagnet overfor Reuters.