<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Reklameåret som bråbremset

Fjoråret hadde marginal vekst i reklameomsetningen, tross en sterk start på året

Publisert 12. jan. 2023
Oppdatert 12. jan. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 421 ord
Article lead
lead
FLATET UT: Den kraftige nedgangen i reklameomsetningen, både i november og desember, spiste opp den optimistiske inngangen på året. FOTO: NTB

I desember i fjor skrev Finansavisen om et reklameår som startet bra, for så å falle betraktelig.

Året endte med en marginal vekst på 0,3 % sammenlignet med året før, viser tall fra Mediebyråforeningen.

Den kraftige nedgangen i reklameomsetningen, både i november og desember, spiste opp den optimistiske inngangen på året, og resulterte i at omsetningen via mediebyråene endte knappe 33 millioner over 2021.

– Det betyr at den solide inngangen på året ble spist opp, og totalt ender vi 2022 med kun en marginal vekst på 0,3 %. Dette er en tydelig korrelasjon til usikkerheten vi ser i markedet for øvrig, sier daglig leder i Mediebyråforeningen Kristin Brimi i en pressemelding.

NEDGANG ETTER OPPGANG: Den kraftige nedgangen i reklameomsetningen, både i november og desember, spiste opp den optimistiske inngangen på året, forteller Kristin Brimi FOTO: Mediebyråforeningen

Display-fall

Digitale medier utgjør 43,2% av den totale reklameomsetningen som går via mediebyråene. Digitale medier isolert går tilbake 0,9 %, som tilsvarer en reduksjon i digital omsetning på 38 millioner, sett opp mot 2021. Display har den største nedgangen med 26,5 millioner, tilsvarende 1,5 prosent.

Sosiale medier går tilbake med 1,6 prosent. Det er en reduksjon fra året før på 17,7 millioner. Totalt var omsetningen via mediebyråer i sosiale medier på 1.107 milliarder i 2022.

TV hadde i 2022 en samlet tilbakegang på 2,9 prosent. Det er en nedgang i omsetning på 99 millioner fra året før. Samlet har TV 33,2 prosent av den totale reklameomsetningen.

Radio vokste med 5,2 prosent og Podkast hadde en tilbakegang på 0,7 prosent.

Kino vokser seg sterk - igjen

Vekstvinneren for 2022 er helt klart utendørskanalen (OOH). Utendørsaktørenes omsetning via mediebyråene endte på 664 millioner, en oppgang på 152,9 millioner.

Kino er mediekanalen som vokser mest sammenlignet med året før, målt i prosent. 2021 var et krevende år for kinoene. I 2022 ble det omsatt reklame på kino for 133,6 millioner, som var en vekst på 62,5 prosent fra året før.

- Vi har lagt bak oss et år med store endringer, opp- og nedturer, sier Kristin Brimi. Reklameåret som startet solid, har blitt tydelig påvirket av markedskonkunkturene og en volatil økonomi. Folk flest har kjent på svekket kjøpekraft og annonsørene har opplevde usikkerhet. Det hviler også en usikkerhet for hvordan markedet vil utvikle seg fremover, sier Brimi.