<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Høyesterett forkaster anke: Schibsted får likevel kjøpe Nettbil

Etter en kamp frem og tilbake mellom Schibsted og Konkurransetilsynet siden 2020, har Høyesterett nå fattet en endelig beslutning om Schibsteds Nettbil-kjøp.

Publisert 17. feb. 2023
Oppdatert 17. feb. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 377 ord
MEDHOLD: Schibsted og konsernsjef Kristin Skogen Lund. Foto: Eivind Yggeseth

     

Høyesterett har besluttet i Schibsteds favør i Nettbil-saken, fremgår det av en melding fredag.

Saken har pågått siden Konkurransetilsynet besluttet å stanse Schibsteds oppkjøp av Nettbil i 2020.

Av Høyesteretts beslutning nå fremgår det at tilsynet ikke hadde noe grunnlag for å stanse transaksjonen.

«Vi er veldig glade for at denne saken nå har fått et endelig utfall. Den har pågått i lang tid, og usikkerheten har tydelig påvirket både Nettbils ansatte og vekstmuligheter samt hvordan Schibsted har vært i stand til å utøve sitt eierskap i selskapet», kommenterer Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund i en pressemelding.

«Dommen er ikke bare viktig for oss, den er viktig for alle oppstartsselskaper med vekstambisjoner – og for investorer som kan hjelpe dem med skalering», tilføyer Skogen Lund.

Frem og tilbake

Schibsted kjøpte Nettbil tilbake i 2019. Nettbil driver bilsalg på nett, der bilforhandlere kan konkurrere om å få kjøpe bilen din, og selskapet har økt omsetningen fra 29 millioner i 2019 til rundt 190 millioner kroner i fjor.

Konkurransetilsynets vedtak i 2020 ble forklart med at annonseproduktene til Nettbil og Finn.no, som Schibsted også eier, er i samme produktmarked og at sammenslåingen vil hindre effektiv konkurranse.

Schibsted ble da pålagt å selge aksjene i Nettbil , Schibsted anket beslutningen, før så Konkurranseklagenemnda vedtok at Schibsted måtte selge Nettbil-aksjene.

I september 2021 gikk Schibsted til søksmål for å beholde Nettbil. Lagmannsretten ga Schibsted medhold  i mars i fjor, men Konkurransestilsynet anket saken til Høyesterett.

Anken forkastet

«Høyesterett legger til grunn at Finns produkt er begrenset til en rubrikkannonsetjeneste for salg av bruktbil, mens Nettbils produkt er en overtakelse av alt salgsarbeid og selve biltransaksjonen. Annonsetjenesten er bare en liten del av det Nettbil tilbyr. Det er også andre forskjeller på selskapenes produkter, ikke minst en prisforskjell som er betydelig», heter det fra Høyesterett fredag.

«Dette gjør at selskapenes produkter ikke er i det samme relevante produktmarkedet. Høyesterett kan ikke se at andre forhold som Konkurransetilsynet har lagt stor vekt på, endrer på dette. Oppkjøpet vil dermed ikke hindre effektiv konkurranse. Konkurransetilsynets anke over lagmannsrettens dom blir derfor forkastet».

Karin Stakkestad Laastad, juridisk direktør i Konkurransetilsynet, sier i en kommentar at tilsynet tar Høyesteretts vedtak om at Finn og Nettbils produkter ikke konkurrerer med hverandre til etterretning.

«Vi vil nå foreta en grundig gjennomgang av dommen», sier hun.