Det er lenge siden fullservice og fremtidsrettet tankegang var en nødvendighet for å bli best blant skidestinasjonene.
Da skisesongen startet for fullt i Europa hadde forberedelsene pågått lenge. Aldri før har det vært så attraktivt å tilbringe fritiden sin i tilrettelagte forhold med ski på bena. Ski er gigant-industri over hele Europa og mer enn 13 millioner tyskere planlegger nå skiferien sin.
Dagspassene i sentrale europeiske land koster rundt 600 kroner, litt mer i Sveits. For den summen forventer tyskere utmerket service og absolutt ideelle kjøreforhold.
Og for å dekke forventninger og etterspørsel har skidestinasjonene nå begynt å satse på digitale verktøy.
100 000 snøkanoner på samme lag
TechnoAlpin er et selskap som jobber for skidestinasjoner med å skape snø. De opererer mer enn 100 000 snøkanoner verden rundt og har for lengst tatt i bruk smart-teknologi for å tilpasse systemet til hver enkelt kundes behov.
Forskjellige værforhold, vanntilgang, underlag, vind og temperatur spiller en vesentlig rolle i jobben med å lage den beste kunstsnøen. For å unngå feil og dårlig kvalitet er det TeamViewer som nå leverer løsningene TechnoAlpin bruker til å fjernopererte snøkanonene sine.
En enkel berøring er det som skal til for at de som opererer snøkanonene hos TechnoAlpin kan sette i gang. Via kryptert forbindelse tar det i gjennomsnitt nå bare 25 minutter før et skisted får nødvendig hjelp til å feilsøke og starte opp igjen snøkanoner som har problemer. Innkjøpet av løsningen fra TeamViewer tjente TechnoAlpin inn på fire måneder, da reisekostnadene forsvant.
Samtidig gikk gjennomsnittstiden ned 50% på oppdrag hvor flere eksperter var involvert.
Med TeamViewer finner vi løsninger på minuttet på tvers av avdelinger og lokasjoner. Vi samarbeider og løser ting øyeblikkelig hvor det tidligere tok mange timer, sier Maximillian Hawlin, supportsjef for TechnoAlpin.
Sanntidsovervåking
Skiheisleverandøren Leitner opplever de samme fordelene som TechnoAlpin.
De benytter nå AR og smarttelefoner når serviceteknikerne skal i aksjon.
Teknologien fra TeamViewer og grafiske elementer blir livesendt fra smarttelefonen til teknikerne som er på skistedet. Når de ser på tekniske planer, oversikter og bilder sammen, blir viten og løsninger delt i sanntid. Ved hjelp av AR blir også dokumentasjonsjobben langt lettere.
Jobben blir filmet med telefonen, lagret og delt lett som bare det. Dermed er alle parter forsikret om at jobben er utført etter Leitners strenge sikkerhetskrav.
Digital skiinstruktør
Selv om en skiinstruktør er best når han er ved din side, øker bruken av digitale løsninger også på dette området. Smarte gadgets for bruk i løypene finnes og i kombinasjon med smartbriller kan skiteknikken optimaliseres. AR-riggede ski og hjelmer har et lite kamera som filmer løypas omgivelser og sensorene gir oversikt over høyde, fart og sender navigeringsinformasjon opp i hjelmvisiret.
Via headset med mikrofon, er venner online med talekommunikasjon til enhver tid og nødhjelpsfunksjonen har allerede vist seg å komme til nytte i kritiske situasjoner. Det finnes flere apper som gir nybegynnere grundige instruksjoner ved hjelp av data tolket ut fra sensorer som er montert i skosålen. En rask måte å mestre innerski og perfekt apexkurve inn i fremtiden.
Fotocredit: